C
Är inte första gången jag ställer frågan, men är det någon som har idéer/erfarenheter av någon lite mer sofistikerad brandlarmslösning?

Som jag ser det finns det 4 vägar att gå:
1. Brandvarnare som pratar med varandra, potentiellt "smarta" sådana.
2. Traditionella detektorer integrerade med inbrottslarm, exempelvis SPC
3. Traditionella dedikerade brandlarm
4. Adresserbara dedikerade brandlarm

Funktioner jag är ute efter är;
1. Smidig lokalisering av larm, även över flera separata byggnader.
2. Pausfunktion och ev. förlarm i kök och rum med eldstäder.
3. Möjlighet till integration med larmcentral och sms/pushnotis vid larm.
4. Central matning av detektorerna (pga antalet blir det osmidigt med batteribyten), och därmed är det ingen nackdel med trådad signalering.
5. Central övervakning och ev. konfiguration av detektorerna, gärna på en lite högre nivå än att "det är något fel på någon detektor i zon X".
6. Detektorer med integrerad siren.
7. Inga molntjänster med appar och sånt.
8. Beprövade prylar som man vet funkar som de ska.

Trevligt att ha vore:
1. Detektorer med extra funktioner, t.ex. temperaturgivare
2. Dela sirener med inbrottslarm
3. Hyfsat diskreta/snygga detektorer

Helst skulle jag nog vilja ha något som är integrerat med inbrottslarmet, men jag förstår att brandlarmsfunktionen i SPC är extremt rudimentär och bara erbjuder den mest grundläggande funktionaliteten(?)
Hur är det t.ex. med förlarm, paus och lokalisering i SPC?
 
För förvarning/paus så är det nästan ett måste att det är adresserade detektorer.

De flesta branddetektorer är ”vita”, de är klassade enligt norm(er), vid någon ändring (tex byte av färg) så ska detektorerna klassas om. Gäller branddetektorer som får användas för SBSC-klassat system.
https://www.sbsc.se/certifikat/brandlarm/

För lokalisering mer än sektionsvis så är det adresserat system som gäller, annars blir det många sektioner/larmingångar.
(Vi (i villan) har i dagsläget tio multidetektorer inkopplade till vår SPC-central, jag har lagt de på var sin larmingång så vi ser exakt vilken som löser ut, men det kostar ett utökningskort.)

Det finns även nätanslutna brandvarnare till tex villor, men är det en större anläggning så är det trådbundna detektorer som gäller och då spänningsmatas de via kabel, antingen via själva larmslingan (riktiga brandlarm) eller via separat par i kabeln (tex för SPC).

För att få fellarm på detektornivå och inte bara sektionsnivå så är det adresserat system som gäller.

Om du vill ha central övervakning mer än bara själva brandlarmscentralen så är det ett överordnat presentationssystem som gäller.

Vad ska systemet anslutas mot för larmcentral?
Direktkoppling till räddningstjänsten?

Får man fråga ungefärlig budget du tänkt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
För förvarning/paus så är det nästan ett måste att det är adresserade detektorer.
För lokalisering mer än sektionsvis så är det adresserat system som gäller, annars blir det många sektioner/larmingångar.
För att få fellarm på detektornivå och inte bara sektionsnivå så är det adresserat system som gäller.
Ja, med en "konventionell" brandlarmscentral som, om inte annat, bara har 2-3 zoner blir det ju så. Så det alternativet har jag uteslutit av bl.a. detta skäl.

Men jag kan tänka mig att liksom du lägga en konventionell detektor per zon i inbrottslarmet med ett antal expansionskort. Hade ändå tänkt mig t.ex. en zon per fönster så det kommer att finnas lediga ingångar på lämplig plats. Alternativt någon som kopplas till inbrottslarmets buss, direkt eller via någon gateway.

Men även om de tekniska förutsättningarna då finns är den stora frågan då så klart om det går att få den önskade funktionaliteten i inbrottslarmet, t.ex. SPC?

De flesta branddetektorer är ”vita”, de är klassade enligt norm(er), vid någon ändring (tex byte av färg) så ska detektorerna klassas om. Gäller branddetektorer som får användas för SBSC-klassat system.
[länk]
Absolut, och det är inga problem, diskreta behöver de inte vara.

Det finns även nätanslutna brandvarnare till tex villor, men är det en större anläggning så är det trådbundna detektorer som gäller och då spänningsmatas de via kabel, antingen via själva larmslingan (riktiga brandlarm) eller via separat par i kabeln (tex för SPC).
Absolut, och det ser jag inte som ett problem.

Vad ska systemet anslutas mot för larmcentral?
Direktkoppling till räddningstjänsten?
Får man fråga ungefärlig budget du tänkt?
Har själv ingen avsikt att koppla till larmcentral, men tänker att det är bra om förutsättningarna är uppfyllda om man ändrar sig eller om framtida ägare vill göra det.
Tänker vanlig kommersiell larmcentral med kamerakvittens. Hade varit kul om det kunde direktanslutas till räddningstjänsten, men tror inte att jag är beredd att uppfylla de tekniska kraven med kabelvägar och sånt.

Angående budget vill man så klart vända på slantarna så mycket som möjligt, men under 50' kanske vore fint. Och då förutsatt att man gör åtminstone merparten av installationsarbetet själv. Har t.ex. kikat lite på begagnade anläggningar på annons.
 
Redigerat:
C
Demmpa Demmpa skrev:
Gällande SPC så finns följande långa tråd,
[länk]
He he, jorå, brukar faktiskt läsa där emellanåt.
Det är väl framför allt därifrån jag fått uppfattningen att brandlarmsbiten i SPC är rätt banal. Tänker t.ex. på kvittering av larm som diskuterats där.

Vad är din egen uppfattning om brandlarm i SPC? Går det att implementera förlarm, paus och lokalisering på något vettigt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.