Jo, det är ju spännande med den här mixen av kvalitetsmärken och rent skräp.
 
Snart kränger de väl Festool.....

Jag har alltid varit i marknadsföringsbranchen och känner mig lite kluven till att hitta DeWalt, Hultafors, Bacho osv på ställen som Rusta, ÖB osv. Produkten som sådan är ju ofta ( inte alltid ) den samma som säljs via ordinare kanalerna för verktygen så för konsumenten så är det bara att tacka o ta emot men jag tror märkesföretagen biter sig i svansen genom att låta dessa butiker sälja produkterna. Helt klart "sänker" de sitt varumärke genom detta.

Jag fattar inte varför DeWalt säljer en skruvdragare ( visserligen sämsta tänkbara fr just dem ) på hyllan bredvid en rosa skruvdragare eller den med döskallar på.......

Vore jag marknadschef på DeWalt, Bacho,Hultafors eller liknande gjorde jag processen kort med den som sålt in grejerna till dylika återförsäljare.
 
Cheesus skrev:
Snart kränger de väl Festool.....

Jag har alltid varit i marknadsföringsbranchen och känner mig lite kluven till att hitta DeWalt, Hultafors, Bacho osv på ställen som Rusta, ÖB osv. Produkten som sådan är ju ofta ( inte alltid ) den samma som säljs via ordinare kanalerna för verktygen så för konsumenten så är det bara att tacka o ta emot men jag tror märkesföretagen biter sig i svansen genom att låta dessa butiker sälja produkterna. Helt klart "sänker" de sitt varumärke genom detta.

Jag fattar inte varför DeWalt säljer en skruvdragare ( visserligen sämsta tänkbara fr just dem ) på hyllan bredvid en rosa skruvdragare eller den med döskallar på.......

Vore jag marknadschef på DeWalt, Bacho,Hultafors eller liknande gjorde jag processen kort med den som sålt in grejerna till dylika återförsäljare.
Jag har en teori...
I dag ska alla avdelningar/chefer visa resultat och man tänker inte på vad som händer längre framåt i tiden.
Ett företag får inte gå med x antal miljoner i vinst varje år utan det ska öka hela tiden...

DeWalts maskiner är ju inte samma som säljs i "yrkesbutiker" och jag såg att rusta förde hultafors konsumentserie som inte kan jämföras med deras proffsprodukter.

Jag tror verktygsbranchen ska lära av tex. Toyota som lanserade Lexus som en lyxbil då dom insåg konflikten mellan olika kvaliteer på samma märke.
 
Man kan se det så här också: företagen måste inse att marknaden förändras. För 10 år sen var det ytterst få amatörer som köpte verktyg i proffsklass. Många märken gick inte alls att få tag på om du inte hade en registrerad firma.

Nu ska varenda hempulare köpa på sig en verktygspark, som både i kvalitet och kvantitet överstiger det som rena yrkesmän hade tillgång till för ett par decennier sedan. Det är alltså en enormt mycket större marknad som rätt så plötsligt har uppstått.

Så företagen måste ställa sig frågan: ska vi sälja detta verktyg till 500 professionella hantverkare och tjäna 1000 kronor per styck, med bibehållen hög status, eller ska vi sälja det till 10000 amatörer och tjäna 200 kronor styck men delvis förlora den höga statusen?
 
andersmc skrev:
Man kan se det så här också: företagen måste inse att marknaden förändras.

[- - -]

Så företagen måste ställa sig frågan: ska vi sälja detta verktyg till 500 professionella hantverkare och tjäna 1000 kronor per styck, med bibehållen hög status, eller ska vi sälja det till 10000 amatörer och tjäna 200 kronor styck men delvis förlora den höga statusen?
Exakt. Men du får tänka på alla stackars gubbar som investerat stora belopp i sin gula eller blåa märkespark som nu ser sin statusnivå sjunka när grannen köper likadana verktyg på Silvan, Classe eller ännu värre, RUSTA! Det vore som om Coop Forum skulle börja sälja penisförlängande Porsche-jeepar. Utskrivningen av Viagra kommer att mångfaldigas. Kanske finns här en konspiration mellan Rusta och läkemedelsindustrin?
 
Jag tror nog att Dewalt får se upp så det inte går för dem som det gjort för Black & decker, som ju en gång i tiden var ett ansett märke. Sedan B&D blivit ett konsumentmärke verkar de flesta på forumet tycka att det är mest skräp, framför allt proffsen men även lekmän postar om skruvdragare med otillräcklig kapacitet, snabburladdade batterier mm.

En forummedlem i branschen har skrivit att han har fler reklamationer på Dewalt än på blå Bosch och AEG/Milwaukee. Jag misstänker att det beror på att Dewalt prånglar ut för mycket maskiner i för hög takt – kvalitetskontrollen blir lidande. När man sedan också börjar tillverka billigare maskiner som gränsar till "konsumentkvalitet" men säljer dem som proffsmaskiner har man redan påbörjat resan utför.

Till sist tror jag att vi alla köper elverktyg ungefär som vi köper bilar: det finns en kravlista men känslorna spelar också in. Många är märkestrogna trots att det finns många märken som motsvarar kravlistan och som proffs man väljer man bort de som tillverkar konsumentprodukter. Eller de som verkar vara på väg att bli det; Dewalt inom några år kanske? Vad man säljer, till vilket pris man säljer och var man säljer det hör (förutom marknadsföring) till de viktigaste faktorerna när man bygger upp eller river ner ett varumärke.

Kors, det blev mycket, det här – det var inte meningen så nu slutar jag!
MVH
Ronnie
 
Nu är väl problemet snarare att man blandar olika kvaliteter utan att visa detta tydligt för köparen. Inte var verktygen köps. Om Rusta skulle sälja blå Bosch så skulle jag glatt gå dit och köpa det jag behöver. Status är en rent marknadsföringsknep och absolut inget som gagnar konsumenten.
 
Marknaden för verktyg har förändrats, eftersom många fler idag köper många elverktyg.

Om vi skall vara helt uppriktiga, så har prislappen på proffsverktyg länge varit en siffra som få yrkesmän har betalat. Det var rabatt si och så många procent, det var 30-60 dagars faktura, det bjöds på kaffe i butiken, det var årlig kickback förutom rabatten etc. Det var bara som en stackars privatperson det blev till att betala vad som stod på prislappen.

DeWalt, AEG, Bosch med flera tar säkert lika mycket betalt för sina produkter när de säljer dem till Rusta, Jula och andra lågprisvaruhus, men deras sätt att sälja är överlägset mycket billigare, så de kan ändå hålla ett lägre pris. Lägg till att deras marknadsföring är mer överlägsen, och att deras öppettider är kanon, och det gör inget om kunskapssidan slirar, de säljer ändå.

I går kväll var jag till exempel på Coop i Söderhamn och handlade lite elprylar och borrar kvart i nio på kvällen. Hjälp fick jag dessutom av personal på plats där. Om den kunskapsbaserade fackhandeln skall överleva så behöver de börja fundera lite på sina öppettider. Det har de stora märkenas säljavdelningar förstått, att framtiden ligger i varuhus som är öppna, och därför finns deras produkter där.
 
Mikael_L
Pysslarn skrev:
Jag tror nog att Dewalt får se upp så det inte går för dem som det gjort för Black & decker, som ju en gång i tiden var ett ansett märke. Sedan B&D blivit ett konsumentmärke verkar de flesta på forumet tycka att det är mest skräp, framför allt proffsen men även lekmän postar om skruvdragare med otillräcklig kapacitet, snabburladdade batterier mm. <klipp>
Jag misstänker att forumets medlemmar, iaf de som skriver lite mer aktivt, inte helt motsvarar medelsvensson.
Så jag undrar lite om inte B&D ändå har rätt hyfsad försäljning, mycket pga deras kampanjer och reklam. Men jag vet inte säkert.
 
Att ett märke som B&D går ner sig i kvalitet anser jag inte ha något med att göra var verktygen säljs. Det är snarare en medveten strategi från ägarna.

Men här kommer en fråga som jag skulle vilja ha svar på.
På vilket sätt blir exempelvis en GST 135 sämre för att man råkar hitta den hos Rusta, Harald Nyborg eller Coop Bygg?
 
Självklart är inköpsstället för verktygen sett ur konsumentens öga shit the same. Att det krängs en sjufarligt massa elmaskiner numera är ju fullständigt klart. Undrar hur många tradare/container/fartyg som kommer till lilla Sverige fr Kina med "skräpmaskiner" ( som vi här tycker..:)?

Det är ju bara att gå in på någon av nämda butiker och räkna pallarna med maskiner som säljs. Det är oerhörda mängder.

Ur konsumenthänseende är alltid ALL konkurrens bra. Ingen tvekan om det. Men vill man som företag behålla sitt varumärke och kvalité obefläckat så är det vansinnigt att spela på samma marknad.

Sen att man i kronor räknat är betydligt mer lurad vid märkesköp är ju uppenbart. En vinkelslip för 49 spänn kostar inte mycket att bli lurad på men på en som kostar 2000 kr så har man säkert blivit "lurad" på motsvarande 10 skitmaskiner...men det bjuder jag på.
 
joflopp skrev:
Att ett märke som B&D går ner sig i kvalitet anser jag inte ha något med att göra var verktygen säljs. Det är snarare en medveten strategi från ägarna.

Men här kommer en fråga som jag skulle vilja ha svar på.
På vilket sätt blir exempelvis en GST 135 sämre för att man råkar hitta den hos Rusta, Harald Nyborg eller Coop Bygg?
Nu hittade jag inte någon GST 135 på Rusta, Harald Nyborg eller Coop. Men jag hittade en Blå GST 75 PE på Harald Nyborg så nu kan man inte handla blå bosch ;)
 
Pysslarn skrev:
Jag tror nog att Dewalt får se upp så det inte går för dem som det gjort för Black & decker, som ju en gång i tiden var ett ansett märke. Sedan B&D blivit ett konsumentmärke verkar de flesta på forumet tycka att det är mest skräp, framför allt proffsen men även lekmän postar om skruvdragare med otillräcklig kapacitet, snabburladdade batterier mm.
Det är väl på väg. Black&Decker äger ju DeWalt. Det är kanske meningen att DeWalt ska vara Black&Deckers Lexus?
 
Kan det vara så att Proffsmaskin qbx123 tillverkad i Tyskland säljs i fackhandel och Proffsmaskin qbx123 tillverkad i Kina säljs på lågprisbutiker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.