Hej!

Första vintern i huset. Ganska standardmässig 1,5 plans hus byggt -81 på västkusten. Nu när det smällde till och blev kallt ute bildas lite kondens i nederkant på dom flesta fönstrena i huset. Förutsättningarna är LLVP på nederplan, element där uppe. 20-21 grader inne, luftfuktighet runt 40%. FTX ventilation med frånluft i badrum, kök och groventre och tilluft i alla övriga rum. Aggregatet är från 2009 och sitter ovanför spisen, eftervärmaren är bortkopplad. Sätter man lite dasspapper vid frånluftsdonen hålls det kvar, men inte ett vanligt A4. Spaltventiler finns i fönstrena och dom är öppna. Har kollat med ett stearinljus vid en spaltventil att det är undertryck i huset, dock min högst ovetenskapliga metod så jag kan ju inte säga om det är tillräckligt. Dom allra flesta fönsterna är från byggåret alltså över 40 år gamla, men det finns även nyare fönster som också är drabbade, dock inte alls i lika stor omfattning.

Vi kommer börja byta fönster löpande men det är inget vi kan göra nu mitt i vintern så jag bara undrar lite vad den här kondensen kan bero på. Jag misstänker att antingen är fönsterna för kalla eller så är det för dåligt flås i ventliationen? Vi ska ta hit en firma som kollar flödena, men skulle uppskatta lite killgissningar under tiden va det kan bero på! Kondensen blir bara i nederkant, på vissa bara litegran i hörnen där nere.
 
Med FTX ska du inte ha några ventiler, aggregatet sköter ju både till och frånluft.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Med FTX ska du inte ha några ventiler, aggregatet sköter ju både till och frånluft.
Okej, du menar att jag ska stänga dom?
 
H henk2055 skrev:
Okej, du menar att jag ska stänga dom?
Jag är ingen expert i ämnet. Men i huset jag hade med FTX köksagregat fanns inga ventiler. Och vi hade inga problem med imma på fönsterna.
Byggt -85 med FTX från början.
Kanske hade ditt hus nått annat ventilationssystem tidigare, och ventilerna finns kvar från det.
 
När bytte ni filter i aggregatet senast?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När bytte ni filter i aggregatet senast?
Det vet inte jag, jag har inte gjort det under det året vi har bott här, däremot har jag dammsugit dom någon gång. Beställer genast nya filter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.