Bor i souterränghus från 1936, betongplatta på mark i nedersta planet.
Där ska vi lägga nytt golv, är nu inne på klinker i hallen.
Jag är nöjd med värmen från befintliga radiatorer.

Klinkergolv blr ju så kallt.

Kan det vara någon fara att lägga en liten elslinga som lätt golvvärme i hall/kapprum för komfort + torka upp efter blöta skor etc?

Det borde väl inte vara så stor risk för fuktvandring?
 
Om det är s k omvänd fuktvandring du menar, så uppstår väl det problemet bara om man stänger av golvvärmen säsongsvis. Om du tänker ha den här komfortvärmen på jämt, så uppstår inte det fenomenet.
 
OK.
Jag tänkte att risk för fuktvandring kanske inte är så stor om man tar en liten el slinga jmf med om man väljer vattenburen golvvärme.

Jag undrar också vad kostanden kan bli per år för komfortvärme, elgolvvärme i en hall på ca 6 kvm.
Obs! Ingen isolering under golvvärmen, den skulle ligga ingjuten direkt på betongen.
 
Ämnet fuktvandring är jag inte insatt i, men det är temperaturen på golvet som är relevant. Om du vidtar en åtgärd som gör att ett oisolerat golv blir så varmt att det är behagligt att gå på så ökar risken för fuktvandring och energiförbrukningen ökar. Detta oavsett om den drivs med el eller vatten och oavsett om den kallas komfortvärme. Min lekmannamässiga slutsats är att energiförbrukningen sannolikt kommer att öka, men är det bara fråga om 6 kvm blir du knappast ruinerad av det. Personligen hade jag avstått.

Erik
 
Som Farzan säger, fukten kommer att tryckas undan så länge värmen är på. Så enligt min mening så finns ingen risk för större fuktvandring med golvvärme än om golvet är utan värme i just detta golv. Men, det finns ju alltid ett men. Fuktbelstningen kan bli större på omkringliggande utrymmen och mellanväggar. Frågan är ju sen om en svag komfortslinga ens klarar av att pressa ner fukten? Jag skulle köra med en svag komfortslinga inspacklad i fukttåligt spackel, relativt små golvplattor så det blir många fogar, så att fukten kommer upp.
 
Om den svaga komfortslingan inte orkar pressa ner fukten så beror det ju på att den inte förmår värma golvet till behaglig temperatur, och då är det ju ingen mening med den.

Erik
 
Jag är övertygad om att golvet kommer att bli varmt, men jag kan inte påstå att jag vet hur fukten kommer att röra sej. Förlusten kommer naturligtvis att bli stor, men slingan ligger några mm under plattorna, så dom blir varma, och det sätter jag familjejuvelen i pant på!
 
Det jag försöker säga är att den omvända fuktvandringen beror på att golvet är varmt. Antingen är golvet varmt och risken för omvänd fuktvandring finns, eller så är golvet kallt och risken föreligger inte. Därför menar jag att om man tar risken för omvänd fuktvandring på allvar skall man låta bli att värma golvet vare sig man värmer med el eller vatten. Som sagt kan jag inte värdera risken.

Erik
 
Hmm... Nu förstår jag inte. Menar du att fukten kommer upp om golvet är varmt? Så som jag har förstått det hela, så trycks fukten neråt av ett uppvärmt golv. Och risken med fuktvandringen är när man stänger av golvvärmen. I ett kallt källargolv utan golvvärme med fuktproblem, så har man hela tiden en fuktvandring uppåt/innåt i rummet. Rätt eller fel?
 
Som jag förstått det finns det två problem. Det ena är att golvet blir kallare än den underliggande marken när man slår av golvvärmen och därmed kondenserar markfukt mot bottenplattan. Det andra är när endast en del av golvet är varmt. Fukt från den varma marken under golvvärmen kondenserar mot det kalla golvet utanför det uppvärmda området. Det är även så jag tolkar det du skriver.

Jag vänder mig mot formuleringen: "Frågan är ju sen om en svag komfortslinga ens klarar av att pressa ner fukten?" Jag menar att om den klarar att värma golvet till behaglig temperatur så klarar den att "pressa ner fukten".

Erik
 
Aha, okej, då är jag med! Jag tänkte nog lite såhär när jag skrev det, att den största delen av värmen stiger uppåt och värmer plattorna, och att den lilla värmen som går neråt inte kan stå emot fuktvandringen. Jag har ingen aning om det kan bli så. Antagligen inte. Men, för att föra vidare tankarna, och funderingarna. Om man säger att man har ett stort fuktproblem, att golvet praktiskt taget dränks i vatten. Om man då har tillräckligt mycket effekt att värma golvet, så då blir ju också vattnet på golvet varmt, eller hur? Va lite så jag tänkte. Tror jag.
Jag tycker att det är ett mycket intressant ämne att diskutera och att det borde forskas och testas mera i ämnet.
 
Ja jag vet om problemet med omvänd fuktvandring när man stänger av golvvärmen och vet att det är en riskkonstruktion i en källare, men:
En gles elslinga på ett litet utrymme (hall) kanske ändå inte utgör någon större fara.

Kan man inte lägga någon isolering (frigolit)under elslingorna för att minska värmetransport nedåt eller blir det för flytande om man sedan klinker uppepå?

Vår hantverkare rekommenderade att elslingorna skulle gjutas in direkt på betongen.
 
Klart du kan lägga isolering under, men då stiger ju bygghöjden på golvet. Jag skulle göra som din hantverkare säger, men tänk på att använda rätt spackel.
 
Hela grejen med en riskkonstruktion är väl att ingen kan garantera att du slipper problem. Det finns de som lägger golvvärme på oisolerade plattor och slipper problem. Det finns andra som får problem. Vilken kategori du tillhör får du veta efter några år.

Hela problemet kan lösas med isolering. Dock bygger det på höjden, så det blir mer jobb att få till.

Erik
 
Fukten i sig är inga problem så länge ni inte har organiska material direkt mot betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.