Hej,

jag skulle vilja få lite input/synpunkter på följande. Det känns som att man hör så mycket skräckhistorier om hantverkare och att alla klagar på att de inte dyker upp, inte går att kommunicera med etc. så att man ska svälja nästan vad som helst när man har med hantverkare att göra. Samtidigt känner jag en aning olust att betala hela fakturan vi fått efter vår badrumsrenovering.

Vi anlitade en BKR-certifierad badrumsfirma för att göra om vårt badrum från grunden. Han var här två gånger innan uppdraget påbörjades och synade noggrant badrummet. Vi pratade igenom allt som skulle göras, det vi lämnade öppet var om befintliga fönsterbräden i marmor skulle tas bort eller inte. En särskild grej vi skulle göra var att flytta dörren 10 cm. En annan lösning vi också kom fram till var att köra en tile-in duschbrunn.

Efter att han varit här fick jag en offert på fast pris, vilket jag bett om. Vi var i det här skedet ganska tydliga med att det var vår första badrumsrenovering och att vi gärna ville ha en firma som kunde fungera som bollplank och hjälpa oss komma fram till vad vi behövde köpa och vad vi behövde tänka på. Upplägget var att firman skulle stå för arbete och det arbetsmaterial som behövdes, och som arbetsmaterial angavs i offerten primer, reglar, gipsskivor, golvspån, armeringsnät, våtrumsfärg, flytspackel, tätskikt, fix, fog, mjukfog och invändigt/utvändigt dörrfoder.

Sedan skulle vi välja ut kakel, klinker och inredning i en butik firman hade konto hos och var vana vid att jobba med, sätta ihop en offert och sedan skulle firman beställa kaklet, klinker och inredning i sitt namn. Alltihop (arbete, arbetsmaterial, kakel, klinker och inredning) skulle sedan firman fakturera samlat efter utfört arbete. Vi ger butikens anställda måtten på vårt badrum och så får de bl.a. ta fram en virtuell skiss samt räknar ut hur mycket kakel som skulle gå åt -
det vi skulle göra är att lägga klinker, kakla fyra väggar varav en har två fönster och en dörr, samt kakla in en WC-fixtur för att göra en vägghängd WC. Detta hade butiken fått millimeterprecisa skisser på. De räknar fram 31 kvm kakel och klinker till ett mindre villabadrum på 6 kvm med låg takhöjd (vi bor i ett grupphus byggt -85). Huruvida 31 kvm borde räcka och bli över med normalt spill vet jag ärligt talat inte.

Det blev även så att vi ville beställa en del inredning separat själva. Jag tog därför fram exakta listor på allt vi skulle beställa separat, istället för via butiken. Sedan mailade vi både den specade offerten samt den separata listan till firmans företrädare och frågade om vi därmed hade allt som behövdes för renoveringen eller om det fanns något mer att ta ställning till eller köpa - vi ville alltså ha ett klart svar på att vi nu hade allt som behövdes. Det var väldigt svårt att få tag i firman - de svarade aldrig på mail, utan vi fick jaga honom på telefon och då blev det snabba och korthuggna svar. Han sa att han hade kollat mailet och att det enda som var viktigt var att vi beställde hem grejerna i god tid så att de fanns lagom till renoveringen.

Arbetet drog till slut igång, hantverkaren får en uppsättning nycklar till huset och förrådet där grejerna vi köpt själva står. Vi kom tidigt fram till att dörren inte behövde flyttas så mycket - det räckte att flytta den fem cm. Vi bestämde oss också för att fönsterbrädena vid fönstret skulle bort och att man skulle kakla in det istället.

Två dagar in i renoveringen så hojtar de till och frågar hur jag tänkt göra med dörren - "det är inte säkert att vi kan rädda dörrkarmen, så du behöver köpa en sån". Jag blir lite irriterad eftersom de redan varit här två gånger flera veckor innan arbetet påbörjas samt att jag också redan mailat och gjort allt för att säkerställa att det inte saknades något väsentligt från vår sida innan arbetet drog igång. Det slutade med att jag själv fick göra research i hast och sedan ta ledigt en halvdag för att fixa en dörrkarm som passade.

Dag tre får jag ett sms om att jag behöver lägga ut nycklar till elektrikern som ska komma separat, och vi gör så - så nu har firman totalt fått två uppsättningar nycklar. I och med det sms:ar jag och kollar med badrumsfirmans ägare för att säkerställa att han har koll på att han nu har två uppsättningar nycklar, och detta gör jag flera gånger under de två veckor som arbetet fortgår, och jag får hela tiden jakande svar på det ("yes jag har nycklarna").

Arbetet går ganska smidigt från start och de säger att badrummet bör kunna bli färdigt i slutet av den andra veckan av renoveringen. Firman ber om att få komma in och jobba på nationaldagen den första veckan, för att inte tappa fart/tid - vi säger ok, även om det innebär olägenheter för oss så vill ju få badrummet klart så fort som möjligt. Däremot dyker de sedan inte upp på fredagen dagen efter, och inte heller på måndagen och tisdagen därpå. I och med det blir det ingen chans att få badrummet klart i slutet av den andra veckan. Överlag har det varit väldigt fåordigt och otydlig kommunikation.

Halvvägs in i renoveringen, under den andra veckan, så är jag på väg ut genom dörren på morgonen när hantverkaren säger "det här är tillkommande ok?" och håller fram en tile-in duschbrunn och två korta metallstänger jag inte förstår vad det är - jag utgår från att de är något som hör till duschbrunnen och säger ok i all hast.

Efter mycket om och men där badrummet upprepade gånger garanterades skulle stå klart dag 12 (dvs. tredje veckan in i renoveringen) så avslutar elektrikern det sista på dag 12 och återlämnar den nyckel jag hängde ut åt honom. När han ska gå så är högskåpsdörren fortfarande inte monterad och kommodens lådor går inte att öppna och stänga, golvet i hallen, trappan och rummet utanför badrummet är fortfarande inplastat, det ligger byggdamm och smuts överallt och rummet utanför badrummet ligger meterhöga travar fullt med kartonger, gamla sladdar, plast etc. Det ser kort sagt fortfarande ut som att det är mitt i en renovering. Jag undrar var badrumskillen håller hus och får till slut tag på honom - han känns inte vid alls att han uttryckligen via SMS tre gånger lovat att allt skulle vara klart dag 12. Det slutar med att han går med på att dyka upp klockan 7 dagen efter, varpå de anländer halv 7 och väcker hela familjen (vi är en småbarnsfamilj) och under sura miner gör klart med högskåp och kommod och packar med sig sin bråte (jag får själv ta hand om kartongerna från de grejer jag beställt själv). När jag ber om att få den ursprungliga nyckeln så menar badrumsfirmans företrädare på att jag väl redan fått tillbaka den. Härefter uppstår en massa tjafs i ett antal dagar där han bl.a. försöker skylla på att mina barn kan ha slarvat bort nyckeln - det faktum att han trots allt erkänner att han fått två uppsättningar nycklar och inte kan redogöra för vad han gjort av någon av dem (den ena återlämnade som sagt elektrikern) verkar inte falla honom in. Han kommer inte själv med förslag på någon lösning utan säger bara att han ska leta vidare hemma och i sin bil.

När fakturan till slut kommer så ligger den femtusen kronor högre än väntat. När jag mailar och frågar om detta så får jag följande förklaring: dels har det gått åt mer kakel än väntat (dvs. butikens ansvarige påstås ha räknat fel/tagit i för lite) varför han fick köpa mer för sammanlagt 2400 kr, dels kostade tile-in lösningen 1000 kr (när jag letar upp tile-in produkten på nätet hittar jag den för 499 inkl. moms - man kan dock som sagt fråga sig varför den inte ingick från början när tile-in lösningen bestämdes redan vid första besöket och den uppenbarligen inte fanns med på listan från butiken som vi mailade över) och att kakellisterna i stål (som jag nu gissat mig till att det rörde sig om) gick på fem meter á 280 kr metern. Allt som allt ska det alltså göra en skillnad på 5000 kr.

Jag kan tycka att kakellisterna rimligen är något man antingen redan räknat in i den ursprungliga offertens arbetsmaterial, alternativt frågar kunden om denne vill ha och i så fall klargör att det inte ingår från början, i synnerhet då de redan var här två gånger innan arbetet och diskuterade hur vi skulle göra - jag hade föreställt mig att man skulle kakla alla vinklar "kant till kant" och inte ha några stållister. Hade jag fått frågan så hade jag föredragit att göra så. Att det finns en liten kant av stållist runt tile-in lösningen köper jag dock.

Vad gäller själva tile-in produkten så hade jag utgått från att den också ingick i arbetsmaterialet eftersom vi bestämde att köra på den lösningen från alla första början. Hade den tillkommit så hade jag velat vet det innan arbetet drog igång så att jag hade kunnat köpa den själv för 500 kr istället för att betala det dubbla för den via hantverkaren.

Det sista som gäller kaklet känner jag förvisso att jag i princip hade kunnat gå med på, dvs. att betala 2400 kr mer än det avtalade priset om det nu var så att det gick åt mer än väntat. Jag tycker dock det är osnyggt att det inte ens flaggas upp utan bara smygs in i fakturan utan omnämnande, och på ett sätt som jag inte alls kan kontrollera.

Vad gäller hanteringen av nycklarna så har det ännu inte löst sig - jag fick själv ringa upp och påminna om att detta måste lösa sig. Hantverkaren föreslog att jag bara skulle kopiera upp en ny omgång nycklar, vilket givetvis inte är ett alternativ. Det skulle kosta ca 7000 kr att byta ut samtliga fyra cylindrar och ordna med nya uppsättningar av samtliga nycklar. Han har bett om att få försöka hitta någon själv som gör det billigare. Tills dess så står jag med en faktura som är 5000 kr dyrare än väntat, och ett latent krav mot hans firma på ytterligare 7000 kr.

Till saken hör också att vi är enormt nöjda med själva arbetet. Såvitt vi som lekmän kan bedöma så blev allt väldigt bra gjort, och vi valde firman för att de hade flest och bäst positiva omdömen i området i särklass. Av vad vi förstått så är mindre än tre veckor också förhållandevis snabbt gjort - det man får höra är om badrumsrenoveringar som drar ut på tiden och aldrig blir klara.

Hur hade ni ställt er till det ovanstående? Å ena sidan är 5000 kr något av en struntsumma när man ändå slänger ut över en kvarts miljon på en renovering och man kan argumentera för att det får "vara värt det" för att ha en god relation till en firma som i slutändan gör ett väldigt snyggt arbete - å andra sidan hade jag själv aldrig tyckt att allt det ovanstående jag beskriver vore godtagbart i den bransch jag själv är i. Även om vi som sagt är nöjda med slutresultatet och folk i allmänhet verkar tycka att man kan godta vad som helst från hantverkare, så tar det emot att arbetet visar sig ha blivit dyrare först vid fakturan, trots att vi gjort allt för att få alla hästar på rad i god tid innan renoveringen. Jag har i vart fall inga planer på att hålla inne mindre än 7 000 kr förrän frågan om nycklarna löst sig.

Hur hade ni resonerat?
 
BirgitS
Kan du inte mäta upp hur mycket yta med kakel/klinker det är och jämföra med den beställda kvantiteten?

Jag tror att du har svårt att få rätt när det gäller metallisterna och tile-in-brunnen eftersom du faktiskt svarade Ja på hantverkarens fråga.

Det låter lämpligt att hålla inne pengar för att fixa låsen.

Till nästa gång du ska anlita hantverkare till ett lite större jobb läs på vad Hallå konsument och Konsumentverket skriver om att anlita hantverkare samt använd Hantverkarformuläret och skriv in om förseningsvite per påbörjad vecka.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Dåligt att debitera de summorna för saker när listerna kostar på sin höjd 280kr per list av 2,5m och Tile-In en femhundring.
Åtgången plattor låter märkligt också men med storformatsplattor måste man nästan alltid planera sättningen innan beställning och då räkna antalet plattor som behövs samt addera några.
Det går alltså inte att räkna kvm.

Nycklar är en värdehandling som man faktiskt får vara mer noga med också så det är slarv som de borde ta på sig att bekosta utan snack.

Reagerar dock mest på att de skulle komma kl. 7 men väckte er alla halv 7... 🙃

Har man sagt 7 så är det 7 men samtidigt om man är en barnfamilj som vet att det ska komma folk kl. 7 så borde man nog i min värld vara ganska redo och framförallt vakna redan halv 7... 😉😂
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Hantverkaren har helt struntat i att återkoppla med ett förslag på lösning, så till slut fick jag på egen hand skaka fram en offert från en SLR-certifierad låssmed. Fyra cylindrar samt en uppsättning om totalt 14 nycklar landade på ca 10 tkr inkl moms utan ROT-avdrag.

Mailade offerten till hantverkaren och sa att om han inte har något eget bra förslag så anlitar vi dem själva och drar av beloppet från hans faktura. Då hör han till slut av sig via SMS och skriver att han tänker byta cylindrarna själv och inte tänker veta av någon SLR-certifiering. Jag tycker det låter helt absurt, inte minst med tanke på hur förtroendeskadande han hittills betett sig, inte ens en ursäkt för allt besvär det här orsakat. När jag ändå för nyfikenhetens skull bad honom utveckla exakt vad han tänkte sig (att säga ”jag bytar det” känns knappast som ett färdigt förslag) och förväntade mig få veta vad är det han tänkt köpa, ska han komma hit och byta dem själv personligen och ska jag ta ledigt och vara här då, hur ska han få fram 14 nycklar på ett sätt så att jag kan säkerställa att det är de enda 14 nycklarna i omlopp) så svarar han enkelt bara med att anklaga mig för att ha förstört hans helg.

Är det verkligen jag som är orimlig här eller vad tycker ni? Hela debaclet med nycklarna har hittills kostat mig flera timmars arbete på att kolla upp vad som gäller, prata med SLR, begära in offerter och kolla så att firmorna har utrymme att lösa det innan semestrar etc. Personligen häpnar jag.
 
Nej, men herregud! Informera att det inte är acceptabelt då du vill ha koll på detta! Dra av beloppet på fakturan och låt den tvinga den till tingsrätten om de vill.

Man häpnar! !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.