Jag ska bräslå huset med liggande panel som inte är ändspontad. Hur fasen ska jag göra med skarvarna, då jag ska måla med falufärg sedan?

Farsan fogade igen sina skarvar med konstruktionslim, men han använde oljefärg på sitt. Jag antar att falun inte fäster på så mycket? :(
 
Kan du inte gera skarven 45 grader och limma alt/och skruva/spika i skarven? Då sitter det ihop och du har trä att måla på.
 
Jo! Det var så farsan gjorde, men han kletade konstruktionslim och det som kommer ju fram i skarven. Vill inte ha skarvar i en annan färg... Skruvar man torkar det väl isär och blir glipor.
Kanske det går att limma om man är djävulskt noggrann...?
 
Varför komplicera tillvaron? Det är väl bara att smälla upp och sedan måla. Så har man väl alltid gjort tidigare?
Måla på vårkanten när trävirket är som mest uttorkat/krympt så "tätar" du skarven med färg. Slamfärg hindrar ju inte vattnet från att sugas in i träet, så ur den synpunkten är det i princip jämförbart med omålat trä.

Du kan ju också dutta på rödfärg på alla ändar innan, el i samband med att, du sätter upp panelen.

Fördelen med liggande panel bör ju vara att det är lätt att bara byta de nedersta raderna om 30-50 år när de gjort sitt.
 
Ja, det är klart det bara går att smälla upp utan att limma, men nu var det så att jag ville foga så att det blir snyggare och håller lite längre.

Tänker inte vänta tills nästa år med att måla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.