Hej!
Håller på och renoverar i källaren och ska nu lägga golvärme...
Jag har läst typ alla inlägg som finns om källare och värme och det är lite olika bud..
Jag har förståt att fukten kan tryckas bort och krypa upp i väggarn och att man inte ska lägga direkt på källaregolvet.....

Men jag ska typ bara lägga 5 kvm golvvärme i mitten av rummet så det finns gott om plats på resten av golvet för fukten att krypa igenom..

Tanken är att jag ska lägga denna http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=53 direkt på betonggolvet och sedan på med fix och klinkers för lite komfort värme...

Vad tror ni om det?(y)
 
En del värme sprider sig ju tyvärr även nedåt, så den effekten på den ytan tror jag inte du lär känna av så mycket.

Den lär inte heller påverka fukt under plattan så mycket. Har du inga uppenbara problem med fukt idag, så fungerar det. Någon särskilt ekonomisk lösning är det ju inte, men det inser du säkert också.
 
Jag har Kelvins golvvärme direkt på oisolerat betongolv i källaren och klinkers på det och det är inga problem att värma upp klinkersplattorna. Tror t.o.m det är 200w varianten jag har, vet dock inte exakt hur stor yta det rör sig om,m en det kan nog vara ca 5kvm. Fördelen är ju att man inte behöver så hög effekt eftersom man inte behöver värma sån stor massa som om man gjuter ner värme i betongen eller flytspacklet. Men som tidigare skribent nämner, billigt är det inte med elektrisk golvvärme på oisolerad platta. När det gäller fuktvandring så tror jag heller inte att det är någon större risk med så låg effekt på en mindre yta av det totala golvet.
 
Handlar om accepterad energiförlust nedåt. Vill du betala lite extra för komforten så kör bara.

Finns dom som köper en ny bil och tappar tiotals tusen kronor bara de har kört ut genom porten.
 
Ja jag kör nog på det..
Känns som jag kan ta den förlusten, det är ju komfortvärme så man inte fryser om fötterna..

Men då bord det var smartare att köpa så man kan lägga minmum avståndet mellan kablarna, måste var det mest ekonomiska än att låta kablarna ligga långt ifrån varandra då tar det väl längre tid innan den kommer upp i önskad värme eller?
Tack för alla svar!
Johan
 
Tänk på att inte lägga dom för glest eftersom värmen faktiskt inte sprider sig så bra i plattan eftersom kabeln ligger så nära ytan
 
OKej! Tackar MMR!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.