Hejsan, jag är i färd med att renovera (demolera) badrummet, och går lite som katten kring het gröt runt golvbrunnen just nu... Det är träbjälklag och jag tänkte lägga in golvvärme, dock så var det cc 60 så jag har rivit upp golvet och tänkte sätta dit extra reglar så det blir cc 30.

Fråga 1: Duger 45x95 mm råplan som man skruvar fast med rätt stora vinkeljärn? Varannan regel kommer att vara en sån då alltså. De befintliga är 45x195 eller nåt ditåt, men såna får inte plats överallt.

Fråga 2: Jag vill minnas att lägsta höjd för avjämningsmassa på träbjälklag är 15mm om man skall ha golvvärme. Jag skulle gärna vilja använda "JAFO Lyftupp 12" som monteringram för golvbrunnen, men då måste jag väl ändå höja den "3 fjantiga millimeter" för att det ska bli riktigt? Varför har de isåfall inte gjort en JAFO Lyftupp 15... Jag hoppas nästan att jag har missförstått nåt.. Den plattan verkade fiffig för den var bara att skruva rakt ner i spånskivan, utan att behöva försänka och härja på.
(länk: http://www.jafo.nu/produkter.php?produkt=7133825)

Fråga 3: Jag har läst att ett bra trick för att kakla är att sätta upp en planka efter väggen, i våg, som man sedan sätter näst nedersta raden kakel efter. Detta låter ju spontant dumt om man har rollat på primer och fuktspärr och allt vad det är, som man sen skruvar i en planka i, som sen ska bort igen och lämna hål i fuktspärren.. Finns några andra "fiffiga trick" för att underlätta kaklingen i det fallet?

Mycket tacksam för svar,
Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.