Från att ha haft en regulator till migsvetstuben utan klockor har jag nu skaffat en som visar tryck.
Innan jag kör igång så undrar jag om man ska öppna migsvetstubens ventil helt? Justerar man sedan ned trycket så pass att det går att svetsa utan porer? Det verka som att trycket ut sjunker när jag skruvar ut ratten på den nya regulatorn, är det rätt uppfattat?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Att mäta är att veta.. (y)
Det där hjälpte mig inget alls
 
Släpp spänningen på trådmatningen, och håll mätaren mot gaskåpan på svetspistolen... .. Och sen justerar du manometern så du får lagomt gasflöde....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Släpp spänningen på trådmatningen, och håll mätaren mot gaskåpan på svetspistolen... .. Och sen justerar du manometern så du får lagomt gasflöde....
Vad är lagomt då? Är det när jag har så lågt tryck jag kan ha utan att det blir porer? Och ska migsvetstubens ventil var uppskruvad max?
 
K Kurtivan skrev:
Vad är lagomt då? Är det när jag har så lågt tryck jag kan ha utan att det blir porer? Och ska migsvetstubens ventil var uppskruvad max?
Avstängningsventilen behöver man inte öppna fullt... Nått varv brukar räcka...

"Tumregelär att skyddsgasflödet i l/min är lika stort som gaskåpans diameter i mm."
https://www.esab.se/se/se/education/blog/mig-wire-selection-guide.cfm
 
Om du nätt och jämnt hör och känner att det kommer gas så funkar det nog.

Eller så vrider du ner flödet lågt och provsvetsar.
Om gasen flödar tillräckligt så märks ju det på svetsen annars skruvar du bara upp tills det funkar.
Om du svetsar utomhus så kan du skruva upp lite extra så inte gasen blåser bort. Det är givetvis inget som rekomenderas i teorin men i verkliga livet kan man göra så. Iallafall jag kan göra så..

Avstängningskranen på flaskan brukar räcka att öppna typ ett halvt varv eller nått men det kanske är olika med andra flaskor och kranar.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.