Hej på er!!

Jag har blivit erbjuden en husqvarna Automower 230 och har lite frågetecken som jag skulle vilja räta ut.

Hur lång är livslängden på en klippare?

Hur många områden kan man dela upp gräsmattan i, jag har förstått att man kan dela av och klippa framsidan för sig och baksidan för sig, men hur många sådana områden kan man dela av i??

Har ett par grusgångar, kan man låta klipparen gå över dessa? eller skall man undvika det?

Knivarna är något liknande rakblad? hur stor är risken att dom går sönder och blir liggandes på gräsmattan, och man då riskerar att trampa på dessa och skära upp fötterna?

Vad är rätt pris att betala för en automower 230??
 
Ingen som vet?
 
Zixten skrev:
Hej på er!!

Jag har blivit erbjuden en husqvarna Automower 230 och har lite frågetecken som jag skulle vilja räta ut.

Hur lång är livslängden på en klippare?

Hur många områden kan man dela upp gräsmattan i, jag har förstått att man kan dela av och klippa framsidan för sig och baksidan för sig, men hur många sådana områden kan man dela av i??

Har ett par grusgångar, kan man låta klipparen gå över dessa? eller skall man undvika det?

Knivarna är något liknande rakblad? hur stor är risken att dom går sönder och blir liggandes på gräsmattan, och man då riskerar att trampa på dessa och skära upp fötterna?

Vad är rätt pris att betala för en automower 230??
Pris är ju lätt att ta reda på via prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242141

Livslängden är ju svår att svara på.
230ACX tar ju upp till 3000m2, har du prick 3000m2 gräsmatta säger det sig självt att den slits hårdare än om du har 1500m2 gräsmatta. Tror HQ rekommenderar batteribyte vid 2000h iallafall. Vet en här i byn som har en AM, första modellen som kom och den går än...

Knivarna ja, finns både i rostfritt och i kolstål tror jag. Kolstålet blir väl slött och rostar bort hyfsat snabbt, de rostfria får du väl leva med att ha i gräsmattan. Tror det finns tunnare/tjockare knivar att köpa...

Här har du en länk till manualen för AM 220/230, svaret om områden kanske finns där i:
http://www.husqvarna.com/files/Husqvarna/WIP/local/se/Automower 230 ACX 220 AC Manual 2010.pdf

Lycka till!
/stranger106
 
Jag har en 230 som är inne på fjärde säsongen den ha gått lite drygt 3000 timmar (jag har nog 3000m2 gräs). Jag fick byta batterier förra året men det var nog bara otur att det inte höll längre då det var en cell i ena batteripacken som det blivit kortis i.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.