Hej, är nyinflyttad i ett hus från -90 som värms upp med vattenburen värme, eldriven panna. Har även en luftvärmepump som står och går. Det är helt ok värme i huset men senaste dagarna här när det har varit ganska kallt (-20 -25 grader) så är det som att varmvattnet "tar slut", pannans temp går ner på 30-40 grader (den är inställd på 73 grader) och vattnet i kranarna är knappt ljummet. Elementen är dock varma och fina. Det borde väl inte vara något fel på själva systemet för då borde väl inte elementen hålla värmen? Detta är alltså senaste tiden det har varit riktigt kallt, för några veckor sedan var det inget problem att tappa upp ett riktigt hett bad men ändå ha vatten "över" så att säga...

Tacksam för råd över vad det kan vara.
 
Vad har du för panna & vvb? Vad är din framledningstemp, hur mycket är shunten öppen?
 
Pannan heter EBA II och pannan ska ha en vattenvolym på 180 liter om jag har förstått det rätt. Framledningstempen är jag inte riktigt säker på hur jag kontrollerar, jag har en rumsgivare som jag kan ställa in hur varma elementen ska vara. Själva vattentempen i pannan är inställd att den ska vara straxt över 70 grader som sagt. Ursäkta men jag är ganska ny på detta. :)

EDIT: Sorry shunten verkar vara inställd på max temperatur men den ska ha en shuntmotor som ska sköta det där automatiskt tror jag (står så i manualen).
 
Redigerat:
Är säkert en växelventil som styr värmning av varmvatten, kan hända att den är inställd så att den prioriterar
radiatorvattnet framför varmvatten när inte effekten räcker till..
 
T
Har en liknande panna och enda anledningen att tempen går ner borde bero på att den är inställd på för låg effekt i menyn kan man justera vilken MAX effekt pannan ska gå på i mitt fall emellan 1-12Kw.

Kanske är Max effekten sänkt pga klen kabel + säkring till pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.