Bor i ett hus byggt 1960 med inredd källare som jag har tänkt att fixa till.huset är dränerat 1989.Jag har hört att man kan kolla i brunnen om det kommer vatten när det är mycket nederbörd t.ex och idag har det spöregnat hela dagen så var nyss ute och kikade i brunnen och det forsade på bra där nere från dräneringsrören.

Källaren har motreglade träreglar,isolering och skivor och jag funderar lite över vad man kan göra åt det.Det borde väl räcka att riva alla ytterväggar och göra om dom med stålreglar och isolera typ cellplast eller nått sen lämna lite utrymme för ventilation uppe samt nertill?
Har funderat på att dränera med men det verkar ju fungera bra eftersom det spolar på i brunnen så de kanske inte behövs än?

På golven ligger det platonmatta sen är det nån form av golvskivor med plastmatta på som jag tänkte riva ut.

Vad är det bästa och säkraste att göra på golv respektive väggar?

Mvh
 
Med nuvarande konstruktion så är det en så kallad "riskkonstruktion". Är det fortfarande en riskkonstruktion om man gör om ytterväggarna med plåtreglar,typ cellplast isolering och gips på det?
 
daliz skrev:
Är det fortfarande en riskkonstruktion om man gör om ytterväggarna med plåtreglar,typ cellplast isolering och gips på det?
jag skulle kalla det framtida riskkonstruktion :)
gaia
 
Vad tror ni annars om att riva alla ytterväggar samt alla golv,sen putsa väggarna och måla med silikatfärg samt lägga in typ nålfiltsmatta på golven? sen kan man ju om man vill i framtiden inreda med plåtreglar osv.
 
har du några fuktproblem idag?
gaia
 
Jag har inte kollat upp det med mätning osv men det luktar lite unket i vissa rum där nere och det är ju en riskkonstruktion som inte känns så roligt att ha.är dränerat utvändigt med platonmatta men inte isolerat.så min plan är att riva alla ytterväggar och golven i källaren och putsa/måla väggarna med silikatfärg och nån typ av nålfiltsmatta på golven så länge sen i framtiden har vi planerat att isolera/dränera utvändigt och kanske lägga in golvvärme och klinker på golven där nere.Men så länge så lär väl det bästa vara att riva alla ytterväggar och putsa/måla samt typ nålfiltsmatta på golven alternativt måla något golv med betongfärg.Då lär det väl vara hyffsat säkert tills man isolerar och dränerar utvändigt? Det är ju uppreglat på innerväggarna med i källaren men dom borde jag väl kunna lämna orörda? är väl ytterväggarna som det är mest risk med?

Tacksam för svar
 
Ja, du är helt rätt ute.

Det kommer att bli lite kallare, men betydligt bättre luft/lukt.

Kör på!
 
daliz skrev:
Jag har hört att man kan kolla i brunnen om det kommer vatten när det är mycket nederbörd t.ex och idag har det spöregnat hela dagen så var nyss ute och kikade i brunnen och det forsade på bra där nere från dräneringsrören.

Mvh
Hm, ska det verkligen forsa vatten ur DRÄNERINGSRÖREN vid regn? Spontant skulle jag känna mig rätt orolig då, det skulle ju innebära ett väldigt vattenflöde i marken runt grunden.
Det är möjligen inte så att rören från takavvattningen går till samma ställe och det var det vattenflödet du såg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.