Vi ska budgetrenovera vårt andra badrum och jag har några frågeställningar baserade på de nya reglerna.
Jag vill få till en säker lösning dock ej nödvändigtvis enligt branchreglerna. Om vi eller de nya ägarna skulle få en vattenskada täcker ändå inte fösäkringen, ( moment 22- om rätt utfört - ingen skada, om fel utfört- ingen ersättning. )
Dessutom täcker vårt bolag inte gör det självarbetaren. (länsförsäkringar. )

Därför har vi bestämt för att köra kartongips på de ytor i badrummet som inte utstätts för något vatten, och glasfiberskivor bakom dusch.
Om vi är noga med tätskicktet på kartonggipsen finns det då någon reel risk för mögel?

Enligt 6.4.3 i BBV står det att de enda rörgenomföringar som får vara i golv är avlopp och golvbrunn, och i vägg för blandare endast i dusch och badkar.
Var ska då vatten för tvättställsblandaren komma uppåt?

Är det ok att ha dusch och badkar mot yttervägg med glasfibergips bakom?

Vart hittar jag att det är ok med vanlig råspont bakom skivorna?

Vilken tätskicktlösning är billigast på marknaden?

Vi har i detta badrum relativt fräscha plastmattor på vägg, det borde vara enklast att köra kakel på dem, hur vet man om det funkar ? Jag vet om diskussionen med att vissa fix bryter ner plasten, men finns det ingen duk man kan klistra på plastmattan först och sen kakla på? minns att en plattsättare körde med en dk som man värmde i föräldrarnas badrum för några år sedan, krångligt men borde vara effektivt!
Golvet tar jag ändå upp för att dra nya avlopp.

Har ytterligare frågor men tar de efter svar på dessa.
 
hujademig vad dåligt med respons det var här !!!!
 
Prova att läsa lite själv, dina frågor har nog blivit besvarade hundratals gånger tidigare.
 
Har använt sökfunktionen men inte hittat några uttömande svar på mina frågeställningar, tyvärr!
 
Om vi eller de nya ägarna skulle få en vattenskada täcker ändå inte fösäkringen, ( moment 22- om rätt utfört - ingen skada, om fel utfört- ingen ersättning. )
Skador sker även om allt byggs korrekt. Det har hållit mig och många andra med jobb under 18-19 år.
Man väljer själv om man vill bygga korrekt för några tusenlappar mer, och få ersättning vid en skada, eller bygga ett lite billigare badrum två gånger.
I min bok är valet enkelt.

Dessutom täcker vårt bolag inte gör det självarbetaren.
Säger vem? Byggs det enligt gällande branschregler så är det ersättningsbart, och branschreglerna förbjuder inte gds-arbeten.

Därför har vi bestämt för att köra kartongips på de ytor i badrummet som inte utstätts för något vatten, och glasfiberskivor bakom dusch.
Om vi är noga med tätskicktet på kartonggipsen finns det då någon reel risk för mögel?
Om man är noggrann och bygger korrekt hela vägen, och använder ett av de nya godkända tätskikten så är risken liten.

Var ska då vatten för tvättställsblandaren komma uppåt?
Ut genom vägg och sedan upp till blandaren.

Är det ok att ha dusch och badkar mot yttervägg med glasfibergips bakom?
Ja.

Vart hittar jag att det är ok med vanlig råspont bakom skivorna?
Det är bara ok på bärande plankväggar.

Vilken tätskicktlösning är billigast på marknaden?
Dom godkända tätskikten kostar nog ungefär lika mycket. Duk kan bli dyrare beroende på hur mycket spill det blir.

finns det ingen duk man kan klistra på plastmattan först och sen kakla på?
Nej.
 
Stort tack för ditt inlägg!




ACME skrev:
Skador sker även om allt byggs korrekt. Det har hållit mig och många andra med jobb under 18-19 år.
Man väljer själv om man vill bygga korrekt för några tusenlappar mer, och få ersättning vid en skada, eller bygga ett lite billigare badrum två gånger.
I min bok är valet enkelt.





Säger vem? Byggs det enligt gällande branschregler så är det ersättningsbart, och branschreglerna förbjuder inte gds-arbeten.

Citerar artikel nålad i forumet :

"Rune Berglund som är skadeförebyggare vid Länsförsäkringar Skåne menar att den som byggt ett badrum som läcker är en förlorare eftersom Länsförsäkringar idag inte ersätter golv- och väggytskikten inklusive ett eventuellt tätskikt.

Men enligt konsumenttjänstlagen har du rätt att till entreprenören reklamera de läckande ytskikten upp till tio år efter att arbetet avslutats. Alltså är det till entreprenören du vänder dig för reparation av skadan om något sedan går fel, inte försäkringsbolaget.

Försäkringsvillkoren hos Länsförsäkringar innebär bland annat att tätskiktsarbetet ska göras av ett certifierat företag enligt GVK eller BKR."



Om man är noggrann och bygger korrekt hela vägen, och använder ett av de nya godkända tätskikten så är risken liten.



Ut genom vägg och sedan upp till blandaren.

Vart framgår det?

Ja.



Det är bara ok på bärande plankväggar.

Vart framgår det



.
 
Ytterligare frågeställning.

Om det är ok med dusch och badkar mot yttervägg, är det då även ok med dolda rör i yttervägg till dessa blandare?
 
K
Rör får du ha i vägg, men inte kopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.