tjena.har en del krångel med vedpannan.

pannan går upp i rätt temp.80-85 grader.
den håller sig där hela eldningförloppet.

men jag kommer inte upp över 70 grader i tanken.det är en laddomat 10.

sen stannar inte fläkten även fasst det har brunnit ut om jag laddar tanken fullt.
då har jag ju 70 graders returvatten och pannan slår inte ifrån förrän den har kommit under 60.

så den står ju och cirkulerar vattnet och kör fläkt tills den går ner under 60.

jag har en 72 graders termostat.men tycker att det borde bli 85grader i tanken när vattnet i pannan är 85 grader.

hjälp mig nu.
 
Någon av givarna visar fel..

Finns säkert någon inställning för att fixa dendär eftergångstiden.. Viessmann har säkert en bra support som du kan fråga annars..
 
Jag försöker kan inte din panna men blir tanken 70 grader uppifrån och ner så kanske den behöver ett varv till och ökar hela volymen till hur mycket du vill. Altså 70 gradigt vatten går in i panna och värmer ytterligare med laddomat fullt öppen börjar självklart uppe och värmer sedan neråt. Alternativ stoppa i en patron 78 eller 83 eller vilka grader de nu har. Fläkten: ska det väl finnas en rökgastermostat som styr fläkten ska väl stå på ca 90 -100 grader. Finns det inte ett pumptermostat också som ser till när vattnet ska sluta pumpas runt i laddomaten. Det bör väl finnas en bra instr.bok som förklarar de olika vreden och funktionerna. Lycka Till
 
just nu brinner pannan för fullt ös och pannan display står på 84 grader.acktankarna börjar bli varma.75 grader i topp.
kom på att jag hadde instickstermometer till rören.sånna som man sticker in genom isoleringen.så jag stoppade in en sån i dykröret på övre termometern.och precis som ichgary säger så gick den termometern upp till 80 grader.har köpt nya termometrar men dom var för grova för dykrören.

har läst igenom instuktionerna nu till pannan.det enda man kan ställa in från manöverpanelen är:

panntemperatur.från 65-85.
och när en lampa ska tändas som visar när det ska fyllas på ved.10-20 under inställd panntemp kan man välja på.

tyvär vet inte ens dom på viessmann i sverige när fläkten ska stanna.alltså exakt.dom vet bara att det är någon stans mellan 55 och 60.och jag vet att den fortfarande går vid 60 grader i alla fall.

vid några tillfällen när jag har fylla tankarna mer än ett varv så måste jag slå av pannan manuellt.för den fortsätter köra även fast tom glöden har försvunnit.

den har ingen rökgasmätare utan mäter endast pannvattnet

red:provade ringa viessmann men han som ordnade affären på min panna har semester tillbaka nästa vecka.
 
Redigerat:
Fläkten fortsätter alltså att suga fast tempen går över 85 grader? Eller sänker den varvtalet då?
Vet inte riktigt hur din panna fungerar..

Fläkten borde väl styras av rökgastempen och inte av pannvattentempen..
 
fläkten har tre olika farter kan man väll säga.

normaldrift - upp till inställt värde.
taktdrift - när pannan går över inställt värde.
avslagen - när pannan når 90 grader.


det är när det har brunnit klart den inte stannar fläkten.
laddomaten pumpar ju in kallt vatten i den så länge tanken inte är full.men är inkommande vatten över 60 grader så stannar den ju inte förrän all värme i pannan har gått ut i skorstenen och det tar lång tid.


jo den borde ju styras av både pannvatten och rökgas.till veckan får jag se vad dom vill göra.
men jag anser att dom måste göra om pannan för att ska funka bra så egentligen borde dom göra en ny styrning till pannan.
 
Jag håller med. Det känns som att verkningsgraden blir lidande av detta. Min gamla Perifal solo plus från 1987 har (dock mekanisk) pumptermostat i pannvattnet. Det är något jag har stört mig på sen jag började elda med den. Skillnaden är att jag vridit upp den till 80grader, men det känns ju ändå inte så bra som man vill ha det.

60 grader är ju alldeles för lågt. Man tappar ju mycket energi på att ha det så.

Lycka till!
 
GordonE skrev:
60 grader är ju alldeles för lågt. Man tappar ju mycket energi på att ha det så.
svårt att styra detta då pannan vet ju inte om det finns ved i eller ej. Är det något strul med förbränningen eller är veden slut? Inte roligt om veden har bara hängt sej och tempen sjunkit och fläkten stannar mitt i eldningen.
Eftersom man inte skall fylla pannan med kallare vatten än 60 grader vid pågående eldning för att förhindra rostskador av kondens (och garanti gäller ej vid lägre temp) så är också fläkten inställd att jobba från/till 60 grader.
Moderna pannor har oftast liten vattenvolym så förluster där är minimaliserade. Tyvärr finns det mycket värme kvar också i keramiken så det kan bli en antal kW som går åt kråkorna. Vår fläkt går också länge efter att det är sluteldat.

Som sagt intet att göra åt så länge pannan kan inte kontrollera själv om det finns ved i . Det ger också en säkerhet att eldstaden vädras ut och Kolmonoxid förgiftning minimaliseras. Kanske värt några extra vedbitar att ha den säkerheten i fall pannan står i bostaden.
Tror inte det gör någon stor skillnad att mäta temp i röken eller i pannvatten. Mättning i vatten är kanske säkrare - ingen sot på termometern :).

Hoppas TS har ingen vattencirkulation mellan panna och tank när elden slocknat för då jobbar fläkten tills det är under 60 grader i tanken och då är det något fel i installationen.
gaia
 
iom att pumpen är igång och det sitter för närvarande en 72c termostat i laddomaten så borde ju vattnet cirkulera tills det är under 72 grader.är hela tanken 80c så är ju även returvattnen 80c.
då slutar inte vattnet cirkulera förrän det är under 72c och laddomat stänger?
 
nu vet jag inte hur ladomat 10 fungerar för vi har en 21. Men är det inte så att vatten bara cirkulerar i pannan? Dvs att den bara går ut och in i pannan igen tills den kallnar? Tanken bör inte alls vara inblandat i den cirkulation. Det ska inte komma någon vatten från tanken och cirkulera runt genom pannan i det oendliga. Knepigt det där. Hoppas du får svar från någon som har ladomat10.
gaia
 
Nu har jag läst dina problembeskrivningar än en gång och .....


Du skriver att du kan justera panntemp från 65 till 85 och har 3 steg på fläkten, och att pannan larmar när den skall fyllas på - allt detta tyder på att det är en fantastisk klok panna för kontinuerlig drift dygnet runt. Jag misstänker att du har en panna som är anpassad till drift utan ackumulatortankar så som man brukar elda på kontinenten. Pannan justerar sej själv efter husets värmebehov och kan gå upp och ner i effekt men helst inte stanna. Det är därför du har problem att få stopp på den. Om det är så som jag misstänker så har du betalt för styrutrustning som du har igen nytta av och snarare tvärtom den flippar ju ut när den ska samarbeta med tankarna. Finns det till råga på allt en varmvattenberedare monterat i pannan så är det minst sagt olämpligt ( dyrt) att ha den i en värmesystem med akumulatortank. Man har kanske såld till dej en panna storlek större för att passa till dina effektbehov och det brukar ju kosta att gå upp i effekt inom varje produkt ...som att köpa dyrare och mer välutrustat bil inom samma modellserie för att få större motor på köpet.

En panna som är avsett till att ladda tankar ska ha liten pannvattenvolym, stor vedmagasin, relativ hög effekt, reglering anpassad så att den kan leverera riktig het vatten 95+ och att den stoppar pumpa runt vatten genom panna när eldningen är slut!

Sök på pannans namn/nr och kolla användningsområde på utlänska hemsidor !!!
Är det som jag misstänker så skulle jag bli pissesur på installatören/säljaren om jag var i dina skor.
Det finns såna som säljer kolpannor som vedpannor men kolpannor är åtminstånde billiga. Wiessmann tar bra betalt och då förväntar man sej inte något lurigt när man köper deras produkt.

Hoppas verkligen att jag har fel

gaia
 
Urklip ur beskrivning av ladomat 21:


"För laddning med "ren" vedpanna till komplett tank, försedd med varmvattenberedare och shunt till värmesystemet.
Laddomat 21 gör att pannan snabbt når ca 80° C arbetstemperatur. Därefter sker överladdning till tanken med hög jämn temperatur. Det som ger Laddomat 21 den mest uppskattade egenskapen är den inbyggda automatiska strypningen av internflödet. Denna strypfunktion ser till att hela tanksystemet blir fulladdat.
Efter avslutad eldning tar Laddomat 21 tillvara på en del av eftervärmen i panna och glödbädd genom att det heta vattnet i pannan förs över med självcirkulation till tanken. Energin hamnar i tanken i stället för i skorstenen.
Den inbyggda backventilen med extra stort genomlopp laddar tanken vid strömavbrott. Den öppnar automatiskt och för över pannvärmen med självcirkulationskraften. De extra stora öppningarna i kulventilerna bidrar till den goda självcirkulationen."
skulle någon bli mer nöjd med 21-tans funktion så kan man byta :).


Nu vet jag inte vilken Viessmann du har men om det är en Vitoligno100S så anger dansk sida att cirkulationspumpen startar/stoppar när pannvatten är över/under 60 grader. Denna panna har effekt på 20kW och beskrivs som lämplig komplementmodul för en gas-eller oljeeldat värmeanläggning som vanligtvis inte behöver någon ackumulatortank. Jag förstår det som att pannan ska spara pengar genom att ersätta gas,olja med ved vid passande tillfällen. Då ska den gå kontinuerligt och bara spetsas med gas,olja vid värmebehov över 20kW eller att man eldar ved när man har tid och när pannan slocknar så tar gas-,oljepanna över.

Har också läst att man kan använda rökgastermometer för att stoppa cirkulationspumpen men det är en tillval som inte ingår i standardutrustning.

Tror dock att du får mer nytta av Ladomat21 än rökgastermometer.
kan inte radera mina lösa spekulationer i föregående inlägg men vg och bortse ifrån detta. Nu har jag samlat mer fakta som du kanske har nytta av

gaia
 
vad blir jag hjälpt av en laddomat 21?

exxakt samma funktion som laddomat 10 men med 21 har man möjlighet att få självcirkulation om strömen far.
 
har ringt till viessmann.han skulle höra med tyskarna vad man ska göra åt det hela.
men har dom sålt en panna som inte är gjord för det jag ska ha den till så får dom ju göra något åt saken.


men finns ju elkopplingschema i montageinstruktionen för "drift med hetvattenackumulatortank"

får se vad dom säger.
 
Då kanske är det bara en enkel omkoppling som inte blev gjort? De löser det snart ... eller förklarar dom hur och varför det fungerar som det gör :).
Hoppas du berättar hur det löstes ....så lär jag mej något :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.