Nu vill jag har hjälp med synpunkter på en idé som jag går och klurar på.

Vi har köpte ett IKEA-kök som ska monteras upp nu i vår. Bl.a. köpte vi den stora porslinshon Domsjö med tillhörande underskåp (80 cm brett, med två luckor på gångjärn.

Och nu funderar jag på om man skulle kunna klara av att själv bygga om dessa två luckor till två draglådor istället, så att man får två fullutdragslådor där man kan ställa sopkärlen.

Såhär tänker jag:

De fronter som nu fungerar som skåpdörrar blir då istället fronter till fullutdragslådorna. På dessa monterar man fast två uppsättningar lådskenor, lådbotten o.s.v. för lådor som är 40 cm breda (förstås använder man den grundare sorten, som lämnar plats för avlopp o vattenledningar). Då får man två draglådor á 40 cm bredvid varandra.

Kruxet är då att det finns ju ingenting mitt i skåpet att fästa lådinsatserna i (den högra kanten på den vänstra lådan, och tvärtom). Alltså får man såga till en eller två bitar av något lämpligt material och sätta detta som en liten mellanvägg inuti skåpet, där man fäster skenorna.

Klart! :)

Tror ni det går? Skåpen är inte monterade än, och jag är dåligt insatt i hur dom ser ut och fungerar...
 
T
Har inte Ikea släppt diskbänkskåpet med lådor ännu, skulle ju komma i höstas sancka om försenat. Finns bild på det i senaste katalogen.
 
tank77 skrev:
Har inte Ikea släppt diskbänkskåpet med lådor ännu, skulle ju komma i höstas sancka om försenat. Finns bild på det i senaste katalogen.
Frågade efter denna lösning för ca 2 veckor sedan på IKEA och svaret var att de inte vet när den kommer om den ens kommer alls!

/FlitigaLisa
 
Såvitt jag har förstått finns det ju redan, det är alltså en vanlig skåpstomme med de här grundare lådinsatserna i, vilket lämnar lite utrymme längst bak för rören.

Men det finns bara för 40 eller 60 cm breda skåp, och detta är 80, därav speciallösningen med två 40-lådor bredvid varandra.
 
T
Sara_B skrev:
Såvitt jag har förstått finns det ju redan, det är alltså en vanlig skåpstomme med de här grundare lådinsatserna i, vilket lämnar lite utrymme längst bak för rören.

Men det finns bara för 40 eller 60 cm breda skåp, och detta är 80, därav speciallösningen med två 40-lådor bredvid varandra.
Jamen, köp då två sådana 40-skåp med lådor, sedan får du såga ner i stommen om du vill ha i en stor ho samt skruva fast frontstyckena på de översta lådorna.
 
Har också ett Ikea kök med ett 80cm brett diskbänksskåp.
Där vi i den ena halvan satt in en 40cm fulldjup utdragslåda.Och på den andra sidan en dörr med gångjärn. Men visst skulle det gå alldeles utmärkt att sätta dit en grundare utdragslåda även där  ;) .
Skickar med en bild på hur vi löst det.
 
  • IMG_0886.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns utrymme längst bak i standardskåpet ör avlopp med utdragslådor... Vi köpte ett vanligt 80 skåp med utdragslådor och om man trycker bak avloppet och vattenanslutningarna så de ligger kloss mot bakväggen så ryms det. Åtminstone om man använder IKEAs egna avloppsrör för deras diskbänkar
 
Ikea har ett skåp på 80 cm med lådor som är till för diskbänkslådor. Den heter FA 141, om den fungerar för Domsjö, vet jag inte, men det är ju värt ett försök!
 
Tack Jaol, det var precis så jag tänkte! Kanonbra att få se det på bild, nu är det ju bara att sätta igång!
 
Sara_B skrev:
Tack Jaol, det var precis så jag tänkte! Kanonbra att få se det på bild, nu är det ju bara att sätta igång!

Alltid roligt att kunna hjälpa till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.