Har ett annlegg med 120 rør fra Apricus og en tank fra samme leverandør på 300l. Den har en spiral i bunn på 0.6m2 og en i topp på ca 1.2m2. har satt inn en veksler i solkretsen for og levere till bassenget mitt men det står stille pr.dd. Lar det sirkulere fra den øverste spiralen og inn i mine varmvannsberedere på 600l for oppvarming av tappevann. Har også koblet tanken mot en spiral i varmesystemet mitt for og kunne gi varme til huset.

Men.....

Max temp på colektor er 82grader ved 1000w/m2 innstråling. (fikk stillestans i sytemet og tempen økte til 142grader men her snakkes det jo om meget små mengder vann)

Max temp i soltank har vært 78 grader i toppen.

Det er mellom 6 og 10 grader forskjel på tur og retur fra solfangerene og flow er på max 520l/t.

Trodde det skulle gi mere effekt dette, teoretisk skulle vel denn fangeren kunne gi opp mot 10kw og det er jo bra hvis det virker da.

Rør gaten opp er 22mm kobber og ut fra det jeg har sett rundt om kring skal dette være godt nok.

Styrer det hele med en kontroller fra Resol type M

Håper det er noen som har noen gode forslag på hva som kan være galt, det klarer i hvertfall ikke og komme opp i noen høye temperaturer.:confused::confused:
 
Jag har INGEN erfarenhet av Apricus - men enligt deras hemsida ser de ut att vara av kinesisk standardmodell

Hur länge har din anläggning varit i drift? - Jag undrar om du haft den igång under sommaren och inte kommit högre?

Hur stor är den volym du nått max 78 grader i? 300l?? 600l?? eller 300+600=900l??

Om du har full oskärmad instrålning kan du räkna med att ungefärliga maxutbytet på 0,5Kwh/rör/dag = ~max 60Kwh på din anläggning.

Under en sommar inträffar detta ett antal gånger och alldeles oavsett om du har 3, 6 eller 9 hundra liter så kommer din anläggning att bli överhettad.

Det finns många anledningar till varför din anläggning inte fungerar - men med det flöde och den temperaturdiff du har så tyder det på att du har problemet efter värmeväxlingen till tankarna. Du verkar läcka bort energin någonstans eller på många ställen.

Låt oss göra ett räkneexempel.
Du har 520l/h till tempdiff 8grader under 8 timmar en solig dag
Då har du faktiskt från anläggningen fått ner 38,8 KWh (0,52*8*8*1,166)
Den energin lyfter 900 liter 37 grader - börjar du på 40grader slutar du på 77 grader.

Blir det då en solig dag till och du inte förbrukat energi så får du överhettning dag 2.

Med ovanstående diskussion och beräkning ser det ut som

1. Du får inte ner förväntad energimängd från taket
2. Den energi du får ner försvinner i förbrukning och läckage.

Pkt 1.
Är dina rör hela? Är alla getter oförstörda? (de blir vita om vacumet släppt) Känns de varma utanpå? Om du ställer ett löst rör i solen - blir bulben het? (akta dej - det bränns rejält) Gör en mätning av effekten på ett rör genom att värma upp vatten i ett rör och mäta vattenvolymen och tempdiffen och räkna ut om röret ger det som det ska ge.

Om hela rör och god effekt - Förs värmen över till kollektorvätskan? Har du rejält med kiselpasta på bulberna? Eftersom du skriver att du snabbt kom upp i 142 grader tyder på att problemet kanske ligger längre ner i systemet....

Hur väl isolerad är dina rör ner i huset? Dålig isolering ger överföringsförluster som kan bli betydande. Själv är jag isoleringsvän och har virat extra isoleringsmatta runt hela min överföringskulvert.

Hur väl isolerad är din tank/tankar och anslutningar?

Är du verkligen helt säker på att inte du har någon värmecirkulation ut till poolen? Är du verkligen säker på att du inte har någon förbrukning i ditt värmesystem? Det behövs inte mycket för att du ska tappa mååååånga KWh.

Det blev visst en hel del tips & trix - men det är självfallet mycket enklare att felsöka på sommaren när du verkligen kan stänga alla energiförbrukare. Själv har jag en anläggning med 84 rör och 1500liter ack. Den blev överhettad flera gånger i somras - men nu i september tar jag ju ut värme till huset och då räcker självfallet inte solen men ger ett riktigt bra tillskott - särskilt som anläggningen nu kan arbeta mot mycket lägre temperatur.

Lycka till
 
Dette var imponerende besvarelse her er noen av dine spørsmål.
Annlegget er helt nytt monterte i august.
Max temp er oppnådd i 300l sol tank.
Alle rør fra taket er isolert med 13mm armaflex isolasjon.
Soltanken har bare 30mm med skum isolering og jeg lurer på om dette kan være grunden.
Har ikke funnet noe varme tap eller sirkulasjon elleres i systemet. Logger nøye alle temperaturer hele døgnet i en datalogger.

Vurderer og skaffe meg en 750L so tank tror dette er bedre. Men har i tillegg 4 stk CTC modultanker med spiraler kan lage en serie tank av dette på 1200l da kan man fylle opp 3 og 3 hundre liter av gangen med varme. Synes dette kunne vært innterresangt og prøvd hvis det er noe fornuft i det da.
 
Augusti var ju ingen särskilt god solmånad - du kanske helt enkelt inte haft instrålning till mera!!?

Om du har kontinuerlig förbrukning av varmvatten så är det kanske inte heltokigt?
Hur mycket förbrukar du?

Din anläggning hade med den instrålning jag haft i södra Sverige gett ca 6-700Kwh i augusti mot tempar 40-80 grader
 
Har en enebolig med 2 hybler i tilleg så det går jo litt varmt vann. Har i dag to tanker på tilsammen 600l og det fungerer bra mot varmepumpen min. Stemmer nok det du sier er jo ikke sikkert det har vært mere innstråling.

Har nå satt inn en logg som logger alle data, tenkte denne skulle stå en mnd for og se åssen det ser ut.

Men høres det mest fornuftig ut og sette inn en 750L tank for og kunne lagre mere energi?

Bør min varme pumpe kobbles inn på denne eller skal den leve sitt liv utenom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.