Jag fick installerat en luftvärmepump somras men det är först nu när det blivit kallare ute som jag kunnat prova på den

Innedelen sitter i en trappa ungefär i höjd med golvet på andra våningen men det verkar som uppvärmningen av nedervåningen är mer eller mindre noll.

Just nu har jag 18 grader på nedervåningen och nästan 24 på ovanvåningen. Kör med högsta fläkthastigheten och luftströmmen riktad rakt nedåt men luften når inte ner ändå?

Det är kanske så det skall fungera, men jag hade hoppas att detta kunde bli min enda uppvärmning i ett ganska litet hus (120 m2)
 
T
G Galten skrev:
Jag fick installerat en luftvärmepump somras men det är först nu när det blivit kallare ute som jag kunnat prova på den

Innedelen sitter i en trappa ungefär i höjd med golvet på andra våningen men det verkar som uppvärmningen av nedervåningen är mer eller mindre noll.

Just nu har jag 18 grader på nedervåningen och nästan 24 på ovanvåningen. Kör med högsta fläkthastigheten och luftströmmen riktad rakt nedåt men luften når inte ner ändå?

Det är kanske så det skall fungera, men jag hade hoppas att detta kunde bli min enda uppvärmning i ett ganska litet hus (120 m2)
Värme stiger uppåt, så det är inte så konstigt. När vi flyttade in satt innedelen i nedervåningen av någon anledning nästan nere vid golvet direkt under trappan. Precis all värme åkte rakt upp till övervåningen, tills vi lät flytta den till ett lämpligare ställe.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
S
Jag har en luftvärmepump monterad ungefär som du beskriver. Jag har också ungefär samma uppfattning som dig gällande värmespridningen. Det går fort att få övervåningen varm, men på den nedre våningen så har jag svårt att få varmt. Nu har jag enbart luftvärmepumpen som extra värme och AC på sommaren. Jag kan nämna att det är tvärtom med kyla, lätta att få kallt nere men inte uppe.

Jag gissar att det har med planlösning etc att göra + att varm luft stiger och kall luft sjunker.

Har du möjlighet att montera fläktar för att cirkulera luften?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Det är uppenbart svårt att blåsa varm luft på kallare luft och tro att det skall blanda sej..

Jag får kolla på om jag kan vispa runt luften lite bättre!

Värmepump (Toshiba) och installation köptes av en lokal firma, och de rekommenderade denna placering av innedelen
 
S
G Galten skrev:
Det är uppenbart svårt att blåsa varm luft på kallare luft och tro att det skall blanda sej..

Jag får kolla på om jag kan vispa runt luften lite bättre!

Värmepump (Toshiba) och installation köptes av en lokal firma, och de rekommenderade denna placering av innedelen
Fläktarna jag tänkte på heter tydligen värmeförflyttare.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
S Screew skrev:
Fläktarna jag tänkte på heter tydligen värmeförflyttare.
Tack, jag kollar in!
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Rakt neråt låter ju inte heller riktigt optimalt att rikta den dock. Men det beror ju på planlösning osv, men rikta den snarare dit du vill ha det varmare. Jag hade det placerat liknande i mitt förra hus och jag klarade mig på enbart värmepumpen då jag även tog bort de gamla elementen i princip samtidigt som den installerades när elen gjordes om. Visst blev det någon grad kallare på nedrevåningen men inte så stor skillnad som du verkar ha. Då hade jag ändå rätt dålig planlösning för det tyckte jag då men det kanske snarare var bra, luftvärmepumpen satt ovanför trappan som var i en rätt lång hall. Den blåste därifrån delvis genom trappen och in genom en lite bredare öppning där kök och vardagsrum var i öppen planlösning. Fick ju vara noga med att sikta in den genom porten dit och köra på fast fläkthastighet (dock långt från högsta) och inte automatisk då den då i princip stängde av fläkten.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag fick installerat en luftvärmepump somras men det är först nu när det blivit kallare ute som jag kunnat prova på den

Innedelen sitter i en trappa ungefär i höjd med golvet på andra våningen men det verkar som uppvärmningen av nedervåningen är mer eller mindre noll.

Just nu har jag 18 grader på nedervåningen och nästan 24 på ovanvåningen. Kör med högsta fläkthastigheten och luftströmmen riktad rakt nedåt men luften når inte ner ändå?

Det är kanske så det skall fungera, men jag hade hoppas att detta kunde bli min enda uppvärmning i ett ganska litet hus (120 m2)
Kall luft luftriktning uppåt och varm luftriktning nedåt.
Se på PDF fil sidan 6-7 av 12. Följ mus pekare och symbol + för zoom.
https://viewer.ipaper.io/daikin-swe...ft/r-serien/r-serien-samlingsbroschyr/?page=6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.