Hej

Jag har grävt för att gjuta en bottenplatta 15m2 tillbyggnad.
vid ett av hörnen så har vi berget (stor sten), se bild. Berget kommer att hamna som högst ca 100mm under plattan, det kommer alltså ligga 100mm makadam mellan berg och plattan - minst 100mm makadam är rekommenderat, det kommer ligga ca 200mm under min bottenplatta.

Jag har för avsikt att låta berget vara kvar men behöver dubbelkolla här så att det inte är helt regelvidrigt.
Dräneringsröret kommer ligga nedanför berget, alltså under plattan i det här hörnet. Är det ett problem?
Vidare så kommer det regnvatten (normala mängder) som hamnar längs med husknuten rinna ner genom makadam, längs med berget, under bottenplattan och sedan ner i "diket" för dräneringsröret. Problem?

Marken nedanför är en slänt så vattnet från dräneringsrören kommer ledas ner där vi grusbädd.

Vad säger ni, kan jag köra på detta eller kommer jag behöva spräcka berget? - finns det andra giltiga lösningar som t.ex att hindra vatten från att rinna ner vid hörnet?

Tack på förhand!
 
  • Grävd mark med synlig bergyta och mätsnöre, med personens skotipp i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd mark för gjutning av bottenplatta med stor sten synlig och en grön skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggdetaljritning som visar lager av makadam, cellplast och betong för en tillbyggnads bottenplatta nära ett berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer fungera. Med tanke på att det är berg med makadam direkt på skulle jag inte besvära mig med att lägga dräneringsrör där heller om den ändå hamnar under plattan. Vattnet kommer dräneras bort på berget genom makadamen. Lägg röret där berget viker av åt sidan så kan det fånga upp vattnet och transportera bort det.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.