Jag har ett gammalt hus vars utbyggnad är från 1972. Då jag nu måste bryta upp samtliga väggar och byta ut all syll på denna ”nybyggdda” del möts jag av betänkligheter i vad det gäller ytterväggskonstruktionen.

Idag ser det ut som så här, (inifrån och ut):
1. spånskiva 20mm, 2. isolering 95mm, 3. råspont, 4. asfaltsboard, 5. hängtegel
(en underhållsfri tegelbeklädnad som hängs upp på fasaden).

Min plan är att om två år, i och med en utbyggnad, riva ner hängteglet och tilläggsissolerta ytterfasaden samt sätta upp en finare träfasad. Men i och med att samtliga skivor inne i huset åker ner tänkte jag eventuellt se över väggarna innefrån. Jag hade väll tänkt mig fäljande konstruktionsprincip: (än en gång inifrån och ut)…

1. Gips, 2. OSB-skiva, 3. ångspärr, 4. befintlig isolering, 5. Råspont och asfaltsboard får fungera som luftspalt, 6. hängteglet får fortsätta fungera som vind och rusk skydd.

Om två år tänker jag river ner hängteglet reglar upp med nya reglar på asfaltsboarden och råsponten, säg att jag bygger på med 120 reglar, vindskydd och ny träfasad.

Hur låter min uppskissade plan… Är det något som låter helt åt #”@ //*! Så är det tacksamt om ni hojtar till innan jag överarbetar eller felarbetar:D

Med stort tack för all den hjälp jag vet att jag kommer att få :)


En liten bild:
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser väl inga konstigheter idin plan direkt, glöm inte luftspalten bakom den nya fasaden bara...
 
Hm, tror att du bör ta bort asfaboarden i samband med tilläggsisoleringen senare.
Den är visserligen inte en homogen fuktbroms/spärr, men förmodligen tillräckligt stor för att inte vara önskvärd iom att du har fuktspärr på insidan och vindspärr på utsidan.
Det finns kanske fler synpunkter på detta.

Intressant att se att det inte tycks vara några fuktproblem i ytterväggen trots avsaknad av ångspärr.
 
Jag tror inte att det är så konstigt att det inte finns fuktproblem som Oldboy skriver.
Idag har väggen "bara" 95 mm isolering vilket ger fukten möjlighet att vandra ut och torka.

Dagens (eller gårdagens) fuktproblem till följd av avsaknad av ångspärr beror till stor del på att vi har höga energikostnader och därför isolerar väggarna till den grad att de inte torkar ut av sig själv i en tillfredsställande takt.


/Torpalainen
 
Men det är som Oldboy säger, nämligen intressant... Stenull är mig veterligen vattenavvisande vilket oavsett tjocklek bör försvåra fuktvandring och uttorkning.

Men oavsett så kommer avsaknaden av fuktspärr snart vara ett minne blott :)

En fråga... Isoleringen ligger direkt mot råsponten och på sina ställen är isoleringen helt svart. Jag antar att detta beror på att fukt utifrån kommit i kontakt med isoleringen. Vad tycker ni ska jag avlägsna all isolering och slänga upp ny, eller ska jag låta den gamla sitta kvar?

Vad är det svarta, mögel? (svartmögel!!!)
 
Torpalainen skrev:
Jag ska vara ärlig och säga att vad gäller svart i isolering är mina erfarenheter och kunskap begränsad.

Men här har du en tråd som belyser ämnet.

[länk]

Mvh: Torpalainen
Tack så mycket Torpalainen!

Jag har läst och känner mig något tryggare efter att jag läst din länkade tråd... Med tanke på att utbyggnaden helt saknade ångspärr hittar vi en tydlig förklaring till det svarta i isoleringen...
 
Först nu så har jag fått tid att återställa mina väggar! Syll och grävarbete har tagit sommaren i anspråk 😐

Jag kommer inte riva ner all spånskiva från väggarna utan har tänkt lägga fuktspärren direkt mot denna... Dvs. 1. Gipps, 2. ångspärr, 3. spånskivor, 4. isolering, 5. råspont, 6. Asf.board och slutligen hängtegel.,,

Hur tycker ni att det låter? Är det dumt att sätta ångspärren på nämnda plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.