Tjena!

Det är så att jag bott i södra kalifornien i USA för några år sedan och insåg att deras husdesign är ofta mycket praktiska, vilket jag söker nu när jag börjar intressera mig i nytt boende för att få plats med mina prylar, samt bättra på kontoret (jobbar hemifrån). Bor just nu i ett trångt 2-plans radhus med litet garage på nederplan (kör aldrig in bilen) och en kort-kort uppfart. Jag behöver mer yta helt enkelt och diggar USAs husdesign!

Hur jag önskar mitt hus / bygge:
* 1 planshus med högt till tak
* Putsfasad
* Mycket ljus dock utan oerhört massa insyn...
* Köks-ö
* Stort vardags rum
* Stort sovrum med walk-in-closet (30kvm+ ?)
* Kontorsrum (20+ kvm)
* 2 extra sovrum för potentiella barn :)
* Dubbelgarage (1.5 längds garageport,) ihopkopplat med huset (40kvm+)
* Stor bred uppfart för plats med 2-3 bilar utanför / om sidan om garaget.
* Breda gator så gäster lätt kan parkera utmed och komma på besök

Känner ni till någon husbyggarfirma på rak hand som kan hjälpa mig och kalkylera fram huskostnad samt möjligen även erbjuda passande tomt?

Tacksam för all hjälp och tips och länkar!

Önskat område att bo i är runtom Södertälje men ej närmre Stockholm, gärna mot Eskilstunahållet på E20.
 
Har du sett denna blogg? dreamhouse
Den handlar om et hus på Värmdö som byggs i lite amerikansk stil.
 
Tack för länkarna! Jag såg på stonehouse ett hus snarlikt vad jag önskar:
05s.jpg

Kan visa en bild på ett hus jag bodde i USA som var schyst. Har ingen bild på inuti men det är det typiska amerikanska man kommer in nästan direkt i vardagsrummet och det finns masterbedrom och stort garage och bred uppfart.

Bifogat är en bild på det ställe jag bodde på... o hur gatan såg ut. Brett och bra!

Saknar USA-stilen nått förbannat. Det tråkiga kanske är ju att USA hus, iaf dom i Cali passar ju bara i sådant väder o klimat som är i Cali, ständig blå himmel och varmt och härligt.

(det är jag på bild på cykeln.. haha)
 
  • DSC00008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att Johnny Vikings vision sammanfaller med något av detta -

http://la.curbed.com/archives/2007/06/on_the_market_a_1.php
http://www.architectureforsale.com/press_details.php?nid=17
http://www.life.com/Life/dreamhouse/taliesin/taliesinviews.html

Lämpligaste tomten för dylika projekt (med helt plana tak och sommarstugeisolering) ligger givetvis i sydligaste tredjedelen av Californien. Om man vill aptera en replik i Sverige måste man anpassa bygget efter inte bara klimatet utan också efter annan lagstiftning. Den vackraste infinity-pool förfulas avsevärt av - barnsäkerhet...

Konkret tips: Kontakta -
http://www.evaharlou.dk/
eller
http://www.arkitekthus.se/
 
Tyvärr har jag nu fått reda på att de amerikanska stuken är lite väl dyra med byggpriser på allt från 2.2m (4.5 för nycketfärdigt) exkl tomt osv osv.

Jag vill landa på en planerad totalkostnad inkl tomt för runt 3.5m med upp o ner 0.5m.

Får nog lov att skissa själv på hur man vill att huset ska vara så får man gå till en artikekt och sedan därefter till en husbyggare för att få en kalkyl på kostnader.
 
Börja hellre med att letar upp en bra TOMT!
Då har du något konkret att gå på.
 
Johnny Viking skrev:
Hur jag önskar mitt hus / bygge:
* 1 planshus med högt till tak
* Putsfasad
* Mycket ljus dock utan oerhört massa insyn...
* Köks-ö
* Stort vardags rum
* Stort sovrum med walk-in-closet (30kvm+ ?)
* Kontorsrum (20+ kvm)
* 2 extra sovrum för potentiella barn :)
* Dubbelgarage (1.5 längds garageport,) ihopkopplat med huset (40kvm+)
* Stor bred uppfart för plats med 2-3 bilar utanför / om sidan om garaget.
* Breda gator så gäster lätt kan parkera utmed och komma på besök
.
Avskyr att låta negativ men det känns som en avlägsen dröm att bygga ett sådant hus INKLUSIVE tomt för 3,5 miljoner +-0,5 milj. Självklat beroende på var tomten finns. Tittar man på dina önskemål så är det inte så väldigt sparsamt med tanke på stora rum, putsad fasad, stort garage i huset etc. Sedan hänger mycket på hur tomten ser ut och vilken grund som ska göras, platta, pålning, schaktning, sprängning etc?

Vi bygger i skrivande stund 230m2 i 2-plan och räknar med att bygget går på 3,7 (vilket förmodligen överskrids). Då tycker vi att vi verkligen sparar in på både det ena och andra. Till det tillkommer förstås tomten.
 
imported_Anders_S skrev:
Avskyr att låta negativ men det känns som en avlägsen dröm att bygga ett sådant hus INKLUSIVE tomt för 3,5 miljoner +-0,5 milj. Självklat beroende på var tomten finns. Tittar man på dina önskemål så är det inte så väldigt sparsamt med tanke på stora rum, putsad fasad, stort garage i huset etc. Sedan hänger mycket på hur tomten ser ut och vilken grund som ska göras, platta, pålning, schaktning, sprängning etc?

Vi bygger i skrivande stund 230m2 i 2-plan och räknar med att bygget går på 3,7 (vilket förmodligen överskrids). Då tycker vi att vi verkligen sparar in på både det ena och andra. Till det tillkommer förstås tomten.
Jodå, jag drömmer mest :) o jag sitter inte just nu o sliter håret av mig för att det kanske går i kras utan jag tittar på vilka möjligheter det finns. Det här med stenhus och amerikansk layout ser ut som en omöjlig budget. Jag vill inte ha dyra levnadskostnader, jag vill ha mer kvar per månad att leva på. För vem vet... en dag kanske allting ändrar sig och man tvingas flytta från sitt hem. Nej, ska det flyttas igen ska det vara för en god och säker framtid med familj.

Förhoppningsvis hittar man ett hus till salu som har precis det man önskar, men det kommer nog bli tufft då trenderna inom sverige är hus + carport eller inget garage alls. Jag "vill ha" garage-kontor + hus / boende :)
 
Jag upprepar: Börja med att titta ut en riktigt bra tomt. Det steget kommer du inte att ångra...

"Amerikanskt stuk" är en arkitektur som (i sina bästa stunder) är väldigt fri från dyr och onödig prestige. Inget lull. Ljus och luft, faktiskt lite som europeisk funkis. Huset på ditt foto är emellertid "amerikansk stuk" i dess värre stunder: Nämligen en skokartong med påklistrad stil, typ spansk, engelsk eller fransk kolonialstil...

Ta en titt på detta, och säg ärligt vad du tycker -
http://www.farnsworthhouse.org/photos.htm
 
*suck* urläckert ... men med den öppna delen mot mark kanske det inte passar vårt klimat - eller? Arkitektfirman ligger ju i Chicago och där kan väl vintrarna vara nog så kalla?

Men det här är väl inte precis vad man kallar 'amerikansk stil' utan en elegant och extremt modern internationell stil? Snyggt är det ialla fall.
 
billy_baver, jag kräks! Rena psykhusstället...

Jag tycker oxå att husen som amerikaner bygger och som jag visar på bild där jag bodde är rätt dåliga i "kvalite", men jag gillar upplägget är vad jag menar. Position och storlek av uppfart, garage, vardagsrum, och master bedroom.

Jag har hittat en tomt här i pershagen (finare område i (precis utanför) södertälje) där jag bor och den tomten är väl lite väl dyr på 1.6 miljoner exkluve vatten och avlopp... Tomten ligger dock mycket lägligt till med fin utsikt stort vattenområde. Har lagt ett svalt bud på 1 miljon per email, då kan det vara värt det. Det är en sluttande tomt så det vore isåfall ett sutteränghus... och ett sådant hus är ju lite dyrare att bygga men jag tror att det går bygga vad jag önskar för 2.5... så tomten får max hamna runt 1 milj.

Vilket frångår en hel del från den här trådens önskemål om amerikansk layout. Det viktiga för mig är att ha öppna ytor för parkering (2 personbilar + skåpbil) och bra och ljusa förhållanden i huset och stort kontor.
 
Amerikanska hus har fördelar. T ex eget badrum till de flesta sovrum. Och rejäl storlek på själva rummen. Min svåger är fastighetsmäklare i Florida och han påstår att de inte får kalla rum för sovrum i sina annonser om de inte har inbyggd garderob.

Vi har stor del av familjen just i Florida och har tagit med oss det bästa därifrån när vi renoverade vår egen femtiotalskåk här hemma. T ex byggde vi walk-in-closet och separat badrum med entre från föräldrasovrummet.

Men det är svårt att ta med sig exteriör arkitektur från soliga Californien eller Florida till frusna Sverige. Det ser helt enkelt inte klokt ut. Vi får plocka inspiration från längre norrut i så fall.
 
Att bygga enligt dina önskemål men ändå behålla exteriören någorlunda nordisk är ju egentligen inga problem. Stor garageuppfart, garage i huset, stora sovrum med klädkammare etc. Allt går ju att bygga, exteriören handlar mest om uformning av fönster, fasad och takbeläggning....
 
Bra, Johnny Viking, jag har alltid gillat ärliga människor. Min egen sambo tycker ungefär som du. :)

Köp tomten! Det finns en massa sätt att angripa sluttningstomter. Ett av dem är att bygga på plintgrund, vilket är både billigare och sundare än alla andra sätt att grundlägga. I vilket fall som helst ska du se till att inte stressa upp ett hus, som kanske förstör tomten och läget i det långa loppet.
 
Vad jag vet så finns det tomter kvar på Östra Kallfors (Järna). Men kanske du blir bunden till ett visst husföretag då, vet inte riktigt hur det är där. Men hur som helst så ligger det väldigt naturskönt med omedelbar närhet till golfbana mm. Och priserna är bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.