S Sweedbanana skrev:
Däremot trodde jag nog att Säker Vatten var tvingande för alla vvs-företag och installationer (likt BBR),
BBR är inte heller tvingande. Finns inget som hindrar att du kaklar ett badrum på lös masonit, utan tätskikt. Men du får ju problem med förs. bolaget när det blir en vattenskada. Fackmannamässigt är det dock inte.

Man får nog se reglerna i säkert vatten som en ram för fackmannamässigt utförande, oavsett om firman är ansluten eller inte.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man får nog se reglerna i säkert vatten som en ram för fackmannamässigt utförande, oavsett om firman är ansluten eller inte.
Jag trycker ju det också, så man blir förvånad när någon inte VILL följa det (ja, trots att det är typ femte gången jag har samma diskussion med just vvs:are så blir jag fortfarande förvånad).
Ska tillägga att det hände en gång att en montör glömt att pressa en av kopplingarna och märkte det när han kopplade på. Samt att när pressverktygens batterier börjar sina, pressar de inte lika hårt, så helt omöjligt att veta att alla presskopplingar håller för trycket.
 
H hempularen skrev:
BBR är inte heller tvingande.
BBR eller BKR?

Sen är det väl så att en privatkund enligt konsumenttjänstlagen ska kunna förvänta sig ett fackmannamässigt utförande när man köper en tjänst - Det ska man inte behöva avtala om. Dock kan det vara svårt att få hantverkaren att följa specifika moment i t ex Säker Vatten om man inte har avtalat om det, men att följa tillverkarens anvisningar borde anses höra till det fackmannamässiga.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
S Sweedbanana skrev:
En fråga, kan ha fel men tror jag såg i nån gammal tråd att du hänvisade till VPG när ni gjorde installationer. Vad är dettta för något och var kan hitta VPG-17, vad det nu är?
Jag känner inte igen det på rak arm men en Googling ger att det är svenska kyl och värmepump föreningens mall för treårig garanti. https://skvp.se/aktuellt-o-opinion/...version-av-skvps-garantivillkor-for-konsument

Betalar du fastpris för jobbet eller per timme? Betalar du fastpris kan jag förstå att firman vill spara timmar även om jag tycker det är självklart att man ska utföra någon form av täthetskontoll och dokumentera denna.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag känner inte igen det på rak arm men en Googling ger att det är svenska kyl och värmepump föreningens mall för treårig garanti. [länk]

Betalar du fastpris för jobbet eller per timme? Betalar du fastpris kan jag förstå att firman vill spara timmar även om jag tycker det är självklart att man ska utföra någon form av täthetskontoll och dokumentera denna.
Jag googlade en försvarlig tid men hittade inte, skumt. Tack!

Fast pris, så det är garanterat därför. Får se vad de kommer fram till när de haft en överläggning, nu är allt inkopplat och i drift. Tänker att det bara blir jobbigare om de måste lossa på grejer för att göra om, men men
 
A
S Sweedbanana skrev:
Jag googlade en försvarlig tid men hittade inte, skumt. Tack!

Fast pris, så det är garanterat därför. Får se vad de kommer fram till när de haft en överläggning, nu är allt inkopplat och i drift. Tänker att det bara blir jobbigare om de måste lossa på grejer för att göra om, men men
S Sweedbanana skrev:
Ja, det är alltså jag som kräver det. Röris vill inte göra det. Vem har rätt?
Jag har inte haft en enda vvs-installatör som gjort detta frivilligt utan att ifrågasätta skarpt varje gång. Det börjar bli påfrestande.
Du skriver press, då är de väl lätt åtkomliga grejer.
Självtryck räcker.
 
Henrik Nordlander skrev:
Du skriver press, då är de väl lätt åtkomliga grejer.
Självtryck räcker.
Nja, det är just den typen av höftningar jag inte kan förlika mig med när det finns framtagna metoder. Men tack för input
 
Henrik Nordlander skrev:
Du skriver press, då är de väl lätt åtkomliga grejer.
Självtryck räcker.
Varför vill ni inte följa de anvisningar som finns?
 
Säker vatten är inget tvång. Alla företag är inte anslutna dit.
Däremot ska tillverkarens anvisningar alltid följas.
 
  • Gilla
Sweedbanana och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Säker vatten är inget tvång. Alla företag är inte anslutna dit.
Däremot ska tillverkarens anvisningar alltid följas.
LK har krav på provtryckning, så används deras komponenter kommer man inte undan. Köper man däremot något utländskt eller obskyrt märke är det inte lika självklart.
 
O
S Sweedbanana skrev:
Jag trycker ju det också, så man blir förvånad när någon inte VILL följa det (ja, trots att det är typ femte gången jag har samma diskussion med just vvs:are så blir jag fortfarande förvånad).
Ska tillägga att det hände en gång att en montör glömt att pressa en av kopplingarna och märkte det när han kopplade på. Samt att när pressverktygens batterier börjar sina, pressar de inte lika hårt, så helt omöjligt att veta att alla presskopplingar håller för trycket.
Pressmaskinens tryck påverkar inteav batteristatus. Kopplingen pressas tills rätt tryck uppnåtts. Om batteriet tar slut så lossnar ej pressmaskinen
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Pressmaskinens tryck påverkar inteav batteristatus. Kopplingen pressas tills rätt tryck uppnåtts. Om batteriet tar slut så lossnar ej pressmaskinen
Ok. Jag hade en kille här för några år sedan som klagade på att pressmaskinens batteri var dåligt så den inte pressade bra. Men dels kanske han inte visste hur den funkar och dels kanske han menade att det tog lång tid bara. Tack för klargörandet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.