Tjena!

Ska Totalrenovera min lägenhet och är lite sugen på arbetskraft från våra fina grannar i öst. Är det någon som anlitat Litauiska hantverkare eller har någon erfarenhet från dessa?? Vore intressant o höra vad ni tycker! Sen undrar jag om någon vet hur det är med att plugga igen gasen i en lägenhet om man vill köra elspis istället, är detta ok eller brukar bostadsrättsföreningar motsätta sig detta?? Finns väl inget som säger att jag måste ha detta eller?

Tacksam för svar.

Ha det bäst!
 
Att plugga gasen är säkert OK, men du måste troligen ha tillstånd från styrelsen (vilket du troligen får). Ledningen är föreningens ansvarsområde, så den kan du inte såga av hur som helst.

Sedan tror jag att det är större chans att styrelsen har synpunkter på att du skall koppla in en elspis. Det är långt från säkert att du har tillräcklig matning till lägenheten för det (troligt att du INTE har det).
 
Ok. Låter ju bra!
Men vad menar du med matning? Vad tillhör normalen?
 
Generali skrev:
Men vad menar du med matning?
Elmatning.


Men varför i hela friden vill man byta bort världens bästa spis (gasspisen) mot något så halvdant som elspis?
Trenden idag är att man i mer exklusiva kök vill få in gasspisen igen.
 
Du måste undersöka vad du har för huvudsäkring(ar) till lägenheten. Skall du ha elspis så skall du helst ha 3 fas (minst 3 X 16A). Eller om du har enfas så är jag osäker men absolut minst 25A.

Även om din lägenhet har detta så kan föreningen neka dig installation av eslpis, efterssom det är inte säkert att husets elcentral är dimensionerad för detta. Även om du kan få ut 3x 16A i din lägenhet så är det inte säkert att man samtidigt kan ta ut det i mer än ex. 2 lägenheter i huset.
 
Ok, då förstår jag. Ska kika på det, tack för svaren!!!
 
Det är inget fel att anlita litauiska hantarbetare, om de förstår dina önskemål, inte han som får jobbet. utan av han som gör jobbet och dessutom se till att "han" kan jobbet.
Många som kommer hit är inte hantverkare i sina länder.
Jag bytte min gamla gasspis till el utan några problem, det kostade mig 3500 SEK
 
Eftersom det var ett tag sedan detta togs upp (vad jag kan hitta) så ställer jag samma fråga. Är det någon som har anlitat "Litauiska Hantverkare & Byggarbetare", eller någon annan lite billigare hantverkstjänst? :confused: Har googlat men inte hittat referenser på någon, kanske någon kan hjälpa med det oxå? Vi bor i Södertörn (Stockholm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.