Hej!

Jag befinner mig i valet och kvalet mellan att låta renovera mina 60-åriga kopplade fönster och att montera nya. Har tidigare med gott resultat anlitat en litauisk firma till reparationer hemma, och nu fick jag ett förslag från dem att köpa litauiska 3+1 fönster. (Tanken är att de inte ska förstöra husets från 1947 karaktär.) Hursomhelst, är det någon som har erfarenhet av litauiska fönster? Jag är särskilt fundersam när det gäller en sak, nämligen att träet är limmat. Enligt min kontakt innebär det större stabilitet jämfört med massivt trä, och därför är detta dyrare än massivt trä verkar det som. Jag undrar vad som händer efter några decenier - kan limmet släppa? Finns det svenska fönstertillverkare som använder samma teknik?

Tacksam för svar!
 
Nästan alla som bygger träfönster idag använder limmträ åtminstone i karmen och många även i bågarna.

Jag vet att estninskt glas och fönster håller hög kvalitet känner tyvärr inte till dom litauiska. Kan tänka mig att dom håller hög kvalitet eftersom att där bygger man inte ännu med tanken att dom skall ju ändå bytas om 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.