Hej, jag har en kund som har lagt på nytt golv i sin lägenhet. Under renovationen har dom inte tagit bort listerna så det nya golvet ligger inte under listen. Lägenheten är i Östermalm så priset är inte så viktigt. Jag försöker att hitta en smyg list som skulle kunna läggas på en existerande golvsockel, som skulle passa stilen. Själv hittade jag inte så mycket. Har någon av er erfarenhet med detta och skulle kunna ge en rekommendation?

Hålet mellan golvsockeln och golvet är bara 5 mm.

Länk på golvsockel typen.

Tack i förväg.
 
  • Skiss som visar gammalt och nytt golv med en golvsockel där det nya golvet inte når upp till sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om priset inte är viktigt skulle jag tagit bort listerna, justerat/lagt nytt golv och satt tillbaka listerna korrekt.
"Om priset inte är viktigt" är en ledstjärna, gör om gör rätt.

Men givet förutsättningarna hade jag inte satt dit en smyglist då det kommer se helt taffligt och billigt ut.
Försök hitta en så stor list som möjligt, alternativt ta fram en ny högre list som täcker den befintliga eller ta bort den befintliga och sätt dit en högre maffigare som täcker ev skador på väggen och golvglipan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kvartsrundstav brukar se bra ut.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Håller med, in målade kvartstavar brukar inte se konstigt ut när de ändå är rejält med stora och yviga lister, takrosor etc., Även om gör om gör rätt är bäst:cool:
 
  • Gilla
Aksels
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om priset inte är viktigt skulle jag tagit bort listerna, justerat/lagt nytt golv och satt tillbaka listerna korrekt.
"Om priset inte är viktigt" är en ledstjärna, gör om gör rätt.

Men givet förutsättningarna hade jag inte satt dit en smyglist då det kommer se helt taffligt och billigt ut.
Försök hitta en så stor list som möjligt, alternativt ta fram en ny högre list som täcker den befintliga eller ta bort den befintliga och sätt dit en högre maffigare som täcker ev skador på väggen och golvglipan.
Tack. För svaret många bra ideer.
 
T term skrev:
Kvartsrundstav brukar se bra ut.
Jag skulle inte med.
Kvartsrundstav ser ut som att man försökt dölja något som är felaktigt utfört.
 
B Bordsduk skrev:
Jag skulle inte med.
Kvartsrundstav ser ut som att man försökt dölja något som är felaktigt utfört.
Det är mycket det som är charmen med äldre hus. Vi har inmålade kvartsrundstavar som är spikade med kullig mässingsspik.
 
C
B Bordsduk skrev:
Jag skulle inte med.
Kvartsrundstav ser ut som att man försökt dölja något som är felaktigt utfört.
Håller inte heller med. Har det på ett antal ställen och det ser för bedrövligt ut.
 
B Bordsduk skrev:
Kvartsrundstav ser ut som att man försökt dölja något som är felaktigt utfört.
Det är väl ärligt i detta fall......:rofl:
 
Ja, kvartsrundstav brukar inte se så bra ut. Lägenheten renoverades och dom gjorde det dumma valet av att inte ta bort listerna. Var inte med då. Så jag är fast i en lite skitig situation. Jag har läst att några har sagt att det skulle vara bättre att ta bort och lägga på en ny golvsockel. Problemet då är att den måste vara 3 cm tjock för att täcka för gllipan. Då den existerande redan är 2 cm tjock. Sen så vill man ju också behålla samma design. Så att det ser likadant ut genom hela huset. Sen så är det så att ta bort och lägga på större special special lister kostar minst 30 tusen extra i material och ännu mer jobb. Även om det nu är Östermalm så är det ju fortfarande viktigt med pris på saker. Jag önskar att man bara kunde gå bak i tiden och göra rätt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.