Har två ställen i källaren jag inte riktigt vet hur jag skall göra. Det ena är en dörr som nästan går ända upp i taket. Saknas 1cm mellan foder och tak. Ser lite konstigt ut med hålkälslisten som möter. Skulle kunna tänka mig en annan taklist, men vet inte om det skulle hjälpa.

Dörrkarm nästan i linje med tak, 1cm glipa, och vägg med lutning i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra är kanske en petitess, men hade tänkt sätta kvartsstav för att täcka mellan puts och dörr (15x15mm). Undrar om det blir konsigt, när väggen lutar? Snyggare med foder/smyglist och justerar mot väggen? Om kvartsstav, hur fästes den lämpligen, fästmassa?

Dörr med nästan takhög dörrkarm bredvid ojämn putsad vägg, med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrfoder nästan i nivå med tak och gap mellan putsad vägg och dörrkarm i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Har du fler dörrar i samma rum eller kan du byta till smalare foder? Och behålla taklisten
På bild två säger jag smyglist
 
varför inte såga/jacka ur hålkälslisten i underkant och gå förbi med taklisten
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Har du fler dörrar i samma rum eller kan du byta till smalare foder? Och behålla taklisten
På bild två säger jag smyglist
Jag har en dörr till, samma problem. Smalare foder funkar inte, måste täcka glipa mellan karm och panel på sidorna.
 
öringen skrev:
varför inte såga/jacka ur hålkälslisten i underkant och gå förbi med taklisten
Ja, den lösningen skulle jag köra på. Och kvartsstav vid dörren.
 
Närbild på en hand som håller en taklist som inte täcker en springa i hörnet av ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade funderat på att jacka ur taklisten, men den är för liten så då täcker den inte springan. Som kanske syns på bilden?

Hur hade ni fäst kvartsstaven i hörnet?
 
Hur stor är springan? Kanske bara en mjukfog över dörrfodret och fortsätta med listen på andra sidan dörren?
Kvartsstaven hade jag limmat med något montagelim.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.