Hej! Hoppas att jag är på rätt forum nu (annars får ni gärna tipsa mig om var jag ska vända mig.)
Jag behöver tips på var jag kan leta efter lister. Söker lister till en platsbyggd bokhylla som vi håller på och bygger. Listerna ska täcka mdf-kanterna (hyllplanen är 16 m.m. och "sidoväggarna" är 48 m.m (tre mdfskivor i som står mot varann).

När jag letar lister så hittar jag inga som är symmetriska... (Alla är tänkta som lister t.ex golvlister är ju inte likadana i "överkant och underkant om ni förstår vad jag menar.)
Det är alltså inte släta lister jag är ute efter utan någon slags allmogeprofil. Måste vara likadana i både över-och underkant på långsidan om ni förstår vad jag menar...Var ska jag leta? (Och vad kallas de för, kanske jag är helt fel ute när jag söker på "lister"?)
Hoppas på svar!!
 
Helt symmetriska lister är det ju som sagt ont om bland foder o dyl. Kolla bland "dekorlister", det är i alla fall under den rubriken som jag har hittat en del (dock hos företag här i Stockholmstrakten så just det hjälper ju inte dig).

Till hyllplanen tänker jag att symmetriska profilerade lister om bara 16 mm bredd nog är väldigt svåra att hitta i bygghandeln. Jag funderar på om det kan vara värt att kolla med någon ramverkstad eller något i den stilen..?

Annars tror jag att om det var jag skulle jag för den smala listen fundera på att köpa något rakt virke, t ex fyrkantsstav, och fräsa profilen själv. Man får ju inte in så mycket på 16 mm bredd, så det blir bara något enkelt t ex en kvartsstavsprofil längs bägge kanterna. Det finns fräsar med kullager för sånt så det är en lätt fräsning även om man är nybörjare på det...kräver ingen särskilt bra fräs heller, duger med en billig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.