Hej!
Jag har lagt ny parkett och stenklinker i vardagsrum och hall (tidigare klinker på hela golvet) men har kört fast på två ställen med hur lister bör konstrueras och fästas. Någon med kloka råd?

1: Har lagt stenplatta under braskamin ca 80×80 cm och behöver en list som täcker skarven mellan träparketten och klinkern. Vill ha en så diskret lösning som möjligt, helst i trä som kan ytbehandla för att efterlikna trägolvet (vitoljad ek). Vilken typ av list kan man köpa? Hur bör den fästas? Limmas i klinkern? Lösningen bör väl tillåta att trägolvet rör sig.

Hörnet av ett rum med ny parkett och stenklinker samt en braskamin, skarven mellan golvtyperna utan list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2: I skarven mellan hallen (klinker) och vardagsrummet behövs också en list. Här finns en nivåskillnad mellan golven på 6 mm (klinkern lägre). Trägolvet sviktar dessutom ca 3 mm när man ställer sig på det nära änden av brädorna så en list/tröskel måste klara att detta sker alternativt vara fäst så att den håller ner trägolvet. Glipan mellan klinker och trägolv ca 10 mm. I vilket material bör den fästas? Trägolvet, klinkern eller rentav i klinkern som ligger under det nya golvet? Vill även här ha en så diskret trälist som möjligt.

Skarven mellan parkettgolv och stenklinker med en trälist i behov av diskret fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specialbeställa från snickeri är ett alternativ men de jag varit i kontakt med vill ha färdiga ritningar och bistår inte med hjälp att göra konstruktionen för ett så pass litet arbete.

Tacksam för feedback!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

1. Om det inte är någon höjdskillnad så bygger ju en trälist rätt mycket på höjden. Avståndet ser ut att vara för litet för en T-list (är det verkligen enligt golvets instruktion?) och därför föreslår jag att du försöker hitta en tunn skarvlist i aluminium och i en matchande färg (klinkern eller parkett). De brukar ha självhäftande tejp.
Typ https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lv/skarvlist-30mm-100cm-svart-nr231-005213680

2. Kolla på nivålister.
 
Självhäftande al list, svårt att hitta något i samma färg som golvet så vi valde efter färgen på klinkersen.

Aluminiumlist vid övergång mellan grå klinker och trägolv, anpassad efter klinkerns färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mårten Wiberg och 3 till
  • Laddar…
1 Golvfog dvs ingen list alls. Lister kommer ni slå tårna i
2 Nivålist, alternativt tröskelplatta i trä kompletterad med tunn bit trä under plattan där golvet är som lägst
 
Jag röstar för rörelsefog. Eftersom stenen är mörk så borde en mörkgrå silikon av bra kvalitet bli snyggt. Förutsätter att glipan är någorlunda rak och att det inte tandar mellan plankorna.
 
  • Gilla
Varnell
  • Laddar…
Jag råkar ha samma två skarvar som du. En mörkgrå fog mot stenen under kaminen och en ljus mot hallen.
Tröskel med mörkgrå skarv mellan fiskbensparkett och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av kamin på granitplatta med mörkgrå fog, och övergång till fiskbensmönstrat trägolv med ljus fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mcr108s och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B basseman skrev:
Lister kommer ni slå tårna i
Vi har tunn aluminiumlist mellan klinkern i hallen och parketten i resten och vi har bott här i snart 10 år och aldrig slagit tårna i den. Tvärtom känns det som att det är svårt att slå i tårna i en list som har en kant på bara ung. 1 mm, mycket svårare än att slå tårna i en tröskel.
 
BirgitS
N nybyggarn3 skrev:
Förutsätter att glipan är någorlunda rak och att det inte tandar mellan plankorna.
Det ser väl ut som att det tandar en del på första bilden.
 
Såg bara andra bilden först. Jo det gör det. Löses hyffsat enkelt med sänksåg och feinsåg i hörnen där man inte kommer åt.
 
Tack för alla era svar!

1. Om vi skaffar en nivålist, hur bör den fästas och i vilket material? Parkett, klinker eller nere i skarven mellan de nya golven?
2. Ja fog var ursprungstanken kring kaminen men pga hur kanten blev övervägdes list istället. Ska kolla på sänksåg.
 
BirgitS
J JP500 skrev:
Hej!
Man undrar ju hur det till slut löstes här? Nyfiken på att höra om, och i bästa fall se bilder, på lösningen.

Vi ska göra detsamma: list mellan klinker och parkett (cirka 2,5-3cm bred springa) och med 3-5 mm i nivåskillnad (parkett högre). Ingen svikt på parketten dock.

Jag funderar på den här, men frågan är om den klarar av nivåskillnaden?
[länk]
När det är nivåskillnader blir det nog bättre med en nivålist.
 
  • Gilla
JP500
  • Laddar…
Jag lånar tråden, och hoppas det är ok. Jag är fullständig nybörjare både på Modernt vardagsrum med en kamin, soffa, hund, och inredningsdetaljer som bord och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
att lägga klinkers, foga, såga lister mm så jag är måttligt stolt över mig själv som fått till nya klinkers runt kaminen, och dessutom sågat till självhäftande lister runt om. Mitt parkettgolv sviktar också, men listerna är så mjuka så ”de hänger med” i sviktandet. Nu till frågan: Jag har fått små fula skarvar i hörnen på listerna där metall möter metall. Jag har sågat så bra jag kunnat, men det syns ändå ett mellanrum på någon millimeter. Vad kan man sätta i mellan skarvarna på listerna? Pyttelite svart silikon? Annat? Bättre att låta det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.