Hej

Jag behöver lite tips på hur det är möjligt att täta runt en skorsten i plåt. Skorstenen är helt synlig på övervåningen, vi valde att inte bygga in den eftersom den är placerad i ett ytterhörn vid en gång (trångt). Hursomhelst, skorstenen är tätad mot taket med den plåt som levererades med skorstenen (Landyvent), en likadan plåt levererades med för att täta mot golvet men det skulle inte se bra ut med en stor plåt på golvet.
Idag är det ett avstånd på ca 2 cm mellan parkettens ändträ till skorstenen. Frågan är alltså hur man fixar till detta på ett snyggt sätt. En trälist skulle nog vara snyggast men hur hittar man en trälist eller träliknande list för montage runt en rund skorsten? Skorstenens diameter är ca 25 cm.

Tack sam för inovativa tips.

Hälsningar,
Håkan
 
Vill du ha plåt så anlita en plåtslagare det tror jag är enklast.

En trälist kunde du göra av spånskiva och fanera kanske? Vet inte hur det tål värmen men..
 
man får väl inte ha trä nära skorstenen för brandsäkerhetens skull?

det fick vi höra från vår sotare när vi renoverade ovanvåningen ivarjefall.
 
Ändträ på parketten hade varit okej att gå emot med enligt firman som sålde skorstenen. När vi lade parketten trodde jag det skulle vara 2 cm springa. Det verkar alltså som att man kan gå emot en kortare sträcka? Röret blir knappt ljummet ens när vi eldat fullt i flera timmar.
Jag vill helst undvika plåt.
 
hade nog hört med sotaren. för vår sa att det skulle vara ett mellanrum på 10 cm. alltså inget brännbart nära skorstenen alls.
vi kommer att lägga granit närmast skorstenen.
 
10 cm gäller bärande konstruktion men sen är det till syvene och sist sotaren som har beslutsrätt.
Det kan ju vara rätt vettigt att inte ha trä emot skorstenen överhuvudtaget för den blir jäkligt varm om det blir soteld (skorstensbrand) och det är den faran som man skall ta hänsyn till, inte hur varm eller sval den blir vid normal eldning.

/Kent
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.