Nått av de sista sakerna som inte blivit gjorda ännu är en list som ska ligga mot en vägg som är väldigt ojämn. Listen ska ligga ner på i midjehöjd längs en vägg som tegel murats upp på, så det kommer bli en liten hylla.

Saken är just den att då väggen är ojämn så blir det en glipa som är upp mot 1cm där det är som värst. är det någon som har nått fiffigt förslag på hur detta lkan lösas på ett enkelt sätt? På rak arm så funderar jag på om man kan föra över väggens kontur till listen, och sedan såga till den med hjälp av en sticksåg, men hur snygt blir det måntro?

mycket tacksam för förslag.

 
  • list_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den övre bilden ligger listen mot väggen, och man det är den stora glipan man ser där.. usch :/

lägger till en bild till för att visa hur det är tänkt :)

 
  • helbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha markerat lite försiktigt på listen vart det är "för mycket" och slipat och slipat och slipat...markerat igen och slipat.....känns som om sticksåg blir så radikalt. Ev sågat bort en del på de ställen som behöver bli av med mest.
 
hej! jag tycker du skall göra som du själv föreslog.tag en vass penna, drag utmed väggen utan att skada tapeten.räcker biten inte till nu, skaffa bredare eller lima på en bit.såga med en sticksåg underifrån ,går hur fint som hälst. nytt blad o håll hårt så det inte börjar o hoppa, för då går det inte lika bra. alla sticksågar är inte lätta att såga underifrån, men det finns sågblad som är vända åt andra hållet i förhållande till standard blad.
 
hej johan! med tanke på vad snigel rekomenderade, tänkte jag bara tala om för dig att börja redan i kväll o slipa om det skall vara klart till jul.
 
johan_p skrev:
Nått av de sista sakerna som inte blivit gjorda ännu är en list som ska ligga mot en vägg som är väldigt ojämn. Listen ska ligga ner på i midjehöjd längs en vägg som tegel murats upp på, så det kommer bli en liten hylla.

Saken är just den att då väggen är ojämn så blir det en glipa som är upp mot 1cm där det är som värst. är det någon som har nått fiffigt förslag på hur detta lkan lösas på ett enkelt sätt? På rak arm så funderar jag på om man kan föra över väggens kontur till listen, och sedan såga till den med hjälp av en sticksåg, men hur snygt blir det måntro?

mycket tacksam för förslag.
Det ser ut som hyllplaner är av Ek - vilket är bra eftersom ek är ett mycket trevligt material att såga i eftersom det inte flisar sig som mjukare träslag gör.

Jag hade överfört väggens profil med en penna/strykmått och sågat med sticksåg. Köp blad av bra kvalitet.
Sen hade jag gradat av kanten försiktigt med ett sandpapper och fixerat den på lämpligt sätt (skruv-beslag eller sättlim).
Slutligen hade jag lagt på en tunn mjukfog (vit) mellan skivan och väggen för att dölja springan.

Om du är ovan att lägga mjukfog så rekommenderar jag att du sätter remsor med maskeringstejp på vägg och hyllplan med lagom avstånd, trycker ut en tunn sträng i springan, doppar fingret i koncentrerat diskmedel och trycker ut fogen. Ta bort tejpen direkt och dra över fogen försiktigt med diskmedelsfinger igen med en jämn rörelse, så får du ett perfekt resultat. Det är i princip omöjligt att misslyckas....

Att slipa ner den från dess nuvarande form är pedantiskt och ambitiöst men kvalificerat slöseri med tid:)
 
snickar lasse skrev:
hej johan! med tanke på vad snigel rekomenderade, tänkte jag bara tala om för dig att börja redan i kväll o slipa om det skall vara klart till jul.
Ja det lär han få göra om han ska slipa för hand med ett fint papper kanske.....men det tog jag för givet att ingen trodde jag menade.....men man ska aldrig räkna med att det inte finns dumskallar! ::)
 
jag har också haft problem i mitt hus från 1909.. exakt allting är helt skevt. Jag körde lite försiktigt med elhyvel, det funkade kanonfint.. finns i stort sett hur billiga som helst och dyra också, vet du att du inte kommer använda den så mkt i framtiden så köp en i 200kr klassen, dom duger gott å väl
 
Snigel skrev:
Ja det lär han få göra om han ska slipa för hand med ett fint papper kanske.....men det tog jag för givet att ingen trodde jag menade.....men man ska aldrig räkna med att det inte finns dumskallar!  ::)
det menade du visst tills du såg att det var en ekplanka ;D.
Den som ber om råd är ingen dummskalle .... däremot den som ger dumma råd .....
gaia
 
Snigel skrev:
Ja det lär han få göra om han ska slipa för hand med ett fint papper kanske.....men det tog jag för givet att ingen trodde jag menade.....men man ska aldrig räkna med att det inte finns dumskallar!  ::)
det menade du visst tills du såg att det var en ekplanka ;D.
Den som ber om råd är ingen dummskalle .... däremot den som ger råd kan uppfattas som sån ;)
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.