I helgen började jag med fuktspärren i teknik utrymmet samt grovköket. Jag körde 3 varv LIP VS20 där det första varvet var 1:5 med vatten (efter konsultation med säljaren). Sen var det dax för remsorna, vanliga fiber remsor. Det gick bra även det. Men sen när jag rollade första lagret VS30 så märkte jag att jag inte visste hur tjockt man skulle lägga. Jag drog ganska tunt, ungefär som man rollar en vägg med färg. Jag var noga med att få täckning över allt. Efter första lagret återstår mer än hälften av totala mängden så jag får nog dra 3 lager. Total yta ca 9,5-10 kvadrat = ca 3kg VS20 och 12kg VS30. Spacklat betong golv samt putsade leca väggar och även gips väggar. Endast golvet + 10cm vägg fuktspärras.

-Hursomhelst, hur tjockt ska man lägga när man rollar VS30? Kan det bli för tjockt lager?
-Är det läge att lägga brunns manschetterna nu eller måste det vara ett tjockare lager under dom?
-Ska första lagret VS30 på manschetten torka innan man rollar det andra?
-Hur gör man rent brunnen före manshetten? T-sprit (eller liknande)?
-Är det noga med att ta bort all VS20+VS30 som kom på golv brunns kanten?

En annan grej, till badrummet köpte jag tätremsor i stället för den vanliga fiber remsan.

-Gör man på samma sätt med den som med fiber remsan? (Först VS30, sen remsa och så mätta med VS30) Jag tänker att det kan bli problem om det blir för tjockt med VS30 under remsan som då inte torkar..? Dåligt med info om tätremsan på LIP:s hemsida...
 
Jag håller med. informationen kunde vara betydligt bättre från LIP hur de olika momenten ska göras.
Man ska dra på ganska tjockt med VS30 under remsan. Jag var också rädd för att det inte skulle härda om man tog på för tjockt. Men risken är stor att remsan sitter dåligt om man inte har tillräckligt.
Det går inte att "mätta" remsan ovanifrån, eftersom den är vattentät i sig själv.

// Kim
 
B6304S1 skrev:
Jag håller med. informationen kunde vara betydligt bättre från LIP hur de olika momenten ska göras.
Man ska dra på ganska tjockt med VS30 under remsan. Jag var också rädd för att det inte skulle härda om man tog på för tjockt. Men risken är stor att remsan sitter dåligt om man inte har tillräckligt.
Det går inte att "mätta" remsan ovanifrån, eftersom den är vattentät i sig själv.

// Kim
Ok, bra tack för infon :)
 
I går la jag brunns manschetterna och rollade ett lager till. Fortfarande återstår ca 1/3 del av gummimassan. Verkar bli att rolla minst en gång till...

Jag skar bort tätskiktet som hamnat på brunns kragen och avfettade med rödsprit innan jag tryckte dit manschetterna och klämringen. (S***tan vad kladdig manschetten var när skyddspappret kom bort :) )

Skulle vara intressant med en kommentar angående hur tjockt man ska rolla. :)

Jag måste få till det perfekt när det är dags för badrummet.
 
T
Det står ju på hinken hur mycket du ska dra på, dra på därefter.
 
tank77 skrev:
Det står ju på hinken hur mycket du ska dra på, dra på därefter.
Det står endast hur mycket det ska vara när man är klar, inte hur man ska göra för att få ett jämt lager med 1,2kg/kvadrat på 2 strykningar. Jag fixade det på 3 strykningar så jag antar att det är ok.
 
Det krävs ite vana och rutin för att få på rätt tjocklek på endast 2 rollningar. Ett alternativt sätt att applicera tätguckan är att kamma ut den med exempelvis mosaikkam för att därefter släta till med den släta sidan av kammen, alternativ med en spackel. Gör man så vet man åtminstone ganska exakt hur mycket tät man fått på då varje kamstorlek ger en viss mängd massa. De flesta rollade tätskikten godkänner denna metod men kanske bäst att kollla för säkerhets skull.

Ett annat system som är ganska fiffigt är PCI´s rollade system. De har två färger på guckan. En rosa och en beige. Första lagret lägger du med den röda för att följa upp med resterande lager med beige. När inte det rosa tätet lyser igenom har du fått någorlunda rätt mängd påförd.

Kanske inte till någon större hjälp när du nu redan varit duktig och rollat tre gånger vilket givetvis funkar precis lika bra. :)
 
Abbedabbe skrev:
Det krävs ite vana och rutin för att få på rätt tjocklek på endast 2 rollningar.

rollat tre gånger vilket givetvis funkar precis lika bra. :)

Funkar det lika bra på 3 gånger så är ju problemet ganska litet.
Tack. :)
 
skall du inte montera brunnsmanschetten FÖRE gummi guckan på lip. om du har en självhäftande
 
Nej det ska han inte, inte enligt LIP's instruktioner, en omgång som ska ha torkat och sen manchetten. Har du läst eller hört något annat, var?
 
Nej, som sagt så står det i LIP:s instruktioner att man ska måla en gång före manschetten monteras.
 
Hej. Roligt att följa någon som befinner sig i ungefär samma läge som en själv. Jag var också tvungen till 3 strykningar. Bra förvarning om tätarket, att det var kladdigt alltså. Lät du det torka vanlig 1-2h innan du satte på tätarket eller längre? Vad upplevde du som det svåraste momentet när du fixade med golvbrunnen? Fortsatt lycka till!
 
Hur menar ni? Visst ska brunnsmanschetten (tätarket) monteras på den torra VS20, innan första strykningen VS30. Se monteringsanvisning:

www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS%2030%20system%2017.pdf

Edit: Det som står i monteringsanvisningen för VS30 gäller alltså om man bara köär VS30, alltså inte system 17, där VS20 ingår. Alltså, med VS20 monteras manschetten före VS30 stryks, utan VS20 stryker man VS30 en gång före manschetten. Det har en ganska teoretisk betydelse hur man gör, men det är så det står i anvisningarna.
 
Redigerat:
jon_h skrev:
Hur menar ni? Visst ska brunnsmanschetten (tätarket) monteras på den torra VS20, innan första strykningen VS30. Se monteringsanvisning:

www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS%2030%20system%2017.pdf

Edit: Det som står i monteringsanvisningen för VS30 gäller alltså om man bara köär VS30, alltså inte system 17, där VS20 ingår. Alltså, med VS20 monteras manschetten före VS30 stryks, utan VS20 stryker man VS30 en gång före manschetten. Det har en ganska teoretisk betydelse hur man gör, men det är så det står i anvisningarna.
Det står (i system17manualen) att man ska göra som på sid 7-8 i VS30 manualen och där står det att man ska stryka ett lager VS30 först. Det går inte att tolka på annat vis tycker jag....

Men ok, har jag gjort bort mig totalt eller hur ska jag tolka din kommentar John_h?

Edit: Nu blev jag nervös att jag måste riva allt..... :(
 
Redigerat:
Det står att manschetten och remsorna ska monteras efter VS20, klart och tydligt, se punkt 4 i monteringsanvisningen för system 17. Angående hur själva monteringen går till, alltså med håltagning och att klämringen ska dit innan man rollar tätarket med VS30, hänvisar man till monteringsanvisningen för VS30.

I praktiken spelar det ingen som helst roll, du behöver inte vara det minsta orolig. Jag ville bara påpeka att det verkar föreligga lite missförstånd kring (den väldigt dåliga och röriga) monteringsanvisningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.