Då det används och ofta diskuteras i andra trådar än ämnet så har jag tagit mig friheten att att skapa en egen tråd för ämnet.
 
Och, för att vi ska få något att diskutera:

Vilken Linux-distro kör ni?

Själv kör jag Kubuntu på alla maskiner jag har som vanlig arbetsstation, KDE är mycket bättre än Gnome enligt min inte alls ödmjuka åsikt. Sedan har jag Smoothwall på brandväggen (mycket bra, men ska nog bytas ut mot PFSense som har några avancerade funktioner jag skulle vilja ha), Kubuntu på några servrar (ren lathet egentligen, borde använt någon mer serveranpassad) och DSL på några gamla skräpmaskiner. Har försökt få XBMC Live-versionen att gå på mediasspelare, men får inte den att fatta vilka upplösningar min projektor gillar (misstänker att förlängningssladden till projektorn inte för över tråden som den infon går via, har haft liknande problem tidigare med den).
 
Ubuntu på grabbens bärbara, mest för att driva en Minecraft server
Dreambox med Newenigma2
och en Nokia N9

Körde lite RedHat för sissodär 12år sen... har hänt _lite_ med Linux sen dess
 
Mikael_L
nino skrev:
Körde lite RedHat för sissodär 12år sen... har hänt _lite_ med Linux sen dess
Hehe, jag bräcker dig totalt.
Installerade slackware på en 286'a ungefär 1992, definitivt före -95 iaf.
En hög med disketter.
Sen var man tvungen att fixa precis ALLT manuellt. :|
T.ex. upplösning på skärmen + horisontell frekvens + vertikal frekvens.
 
Har kört lite Ubuntu på skoj på gamla maskiner.

Rekommenderar alla nyfikna att installera Virtualbox under Windows eller Mac OS X och sedan installera någon supportad Linuxdistribution som en virtuell maskin.
 
Jag kör Ubuntu 10.04 LTS då jag bara vill att det ska fungera och inte installera nya utgåvor vartannat år.
Linux mint LXDE på äldre maskiner.

Är man nyfiken så är det bästa att ladda ner det på en usb som man kan köra direkt ifrån och även använda installationen om man nu väljer att göra det.
 
jag hade iaf en pentium med cdläsare så jag slapp disketterna :)

vad finns det mer som kör linux då?

Mikael_l inte var det -92 iaf...
Linus skapade den första kärnan runt -91 och slackware kom April -93
 
Redigerat:
Fördelen med att köra från usb istället från skiva är att det går snabbare.
Du behöver inte ens en hårddisk, farsan gick sönder han kör endast från usb då det är som vanligt man starta och kör från den och kan spara filer och inställningar.
Så jag ska löda in ett utbminne bakom skalet.
 
Redigerat:
Jag kör Ubuntu 11.10 på min bärbara som från början körde Windows 7. Är kanonnöjd! :)
Ett litet problem som jag gärna vill ha hjälp med dock är hur jag kan skriva snabel-a och dom andra tecknen på den raden. Ctrl-Alt funkar inte och jag hittar ingen annan kombo som funkar heller, någon som har ett tips?

Har rotat runt i "tangentbordslayout" och sånt men är uppenbarligen för korkad för att få till det. :)
 
Redigerat:
Kör senaste Debian på en 500MHz Dell laptop (testmiljö) och på en 2.4GHz Compaq stationär (produktionsmiljö).
Bägge utan X öht då de går som server...
 
skalman1 skrev:
Ett litet problem som jag gärna vill ha hjälp med dock är hur jag kan skriva snabel-a och dom andra tecknen på den raden. Ctrl-Alt funkar inte och jag hittar ingen annan kombo som funkar heller, någon som har ett tips?

Har rotat runt i "tangentbordslayout" och sånt men är uppenbarligen för korkad för att få till det. :)
Jag visste inte ens att man kan använda ctrl-alt för dessa tecken...

Jag använder alltid "Alt Gr", och det har hittills funkat på Windows, Linux, stationära, laptops. Bl.a Ubuntu 11.10 på en laptop. Det måste du testa om du inte redan har gjort det.

/Hasse
 
Jag visste att det var något enkelt! :)

Visste dock inte att Alt Gr funkade till sånt, har alltid använt Ctrl-Alt på alla windows versioner jag använt, tack för tipset!

Jag får väl avsluta inlägget med ett: @
 
hur får man fram terminalen i ubuntu?
har en std installation
 
  • Gilla
gubbaluringa
  • Laddar…
Ctrl-alt t
 
Själv kör jag Ubuntu 10.04LTS på "allt" (har en Win 7 partition på en dator för ungarnas spelande). Allt = laptop till rackserver.

Vet inte vart jag skall vända mig nu när både Gnome och Ubuntu bestämt sig för att förstöra desktopmiljön, men det ligger lite i framtiden så vi får se. Tacka vet jag första versionen jag körde, 0.11 på hösten 1992. Inget tjafs med fönstersystem, inloggning eller dylikt. Bara att editera byte offset 142 och 143 på sin diskettimage (för att sätta hårddisk-kontroller och kanal, jag använde emacs, som är underskattad som binäreditor :) ) och så var man igång. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.