Vart får man tag på linull och hur gör man om man vill isolera huset inifrån med detta material, ska man ha fuktspärr etc.
 
Kolla med de här:
http://www.byggtradition.se/

Jag kollade på linullsisolering för ett par år sedan, men tyckte inte det var tillräckligt prisvärt.
 
Linull säljs i mattor bl.a. av en firma i Göteborg som heter något med Trätjära. Det är mycket dyrare än Gullfiber (bara transporten gick på 2000:) så det är inget för kortsiktigt prismedvetna.
Däremot är det trevligare att hantera, något segare att skära. Supervass kniv krävs. Diffussionsspärr behövs inte, men däremot vindtätning. En av poängerna med cellulosabaserad isolering är ju att fukt skall kunna vandra genom väggen och inte stängas in.
Jag isolerar med 50 mm invändigt och det är bara att regla upp som vanligt 60cc, skära till 5% längre och passa in.
 
Är linull, som är mycket lättantändligt, verkligen att rekommendera med tanke på att man ofta också installerar halogenlampor?
Hur är mögelresistensen i det biologiska materialet linull jämfört med mineralull?
 
Linullen är väl behandlad med flamskydd så den ska nog inte vara mer lättantändlig än cellulosabaserade isoleringar.
 
Vi tänkte använda oss av Linullsisolering och började lägga in det. Läste att det var behandlat med flamskydd och tänkte inte mer på det. Fick besök av en snickare som frågade om vi testat att tända eld på den. Vi tog en tuss, höll en tändsticka mot och den flammade upp och brann som den vore indränkt i bensin (nästan)! Inte alls vad vi förväntat oss.. Om man försöker tända på "ytskiktet" av en skiva, brinner den inte lika bra, men tillräckligt bra för att vi ska överväga att använda en annan isolering!
Är det någon som har provat en snövit isolering som heter Vital?
 
Precis min erfarenhet - en tändsticka - det brann som fnöske! Se bild
 
  • isoleringsmaterial.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan också instämma, har haft brand hemma där linullen brann som fnöske. Bytte ut mot glasullsskivor, de där vita. Dock brann inte eko-fibern! Skall man välja mellan miljövänliga alternativ är nog ekofiber det bästa.
Linullsmattor borde förbjudas sådana de är nu......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.