Hej !
Ni som normalt använder lin + pasta när ni monterar kopplingar, ventiler m.m. på kallvattenledningar; kör ni samma procedur på varmvatten ?
Skälet till frågan är att jag nu står inför att måsta sätta termostat + ventiler på 8 vattenelement i villan och inte riktigt är bergis på hur jag ska göra.
Är det annars något särskilt man bör tänka på vid element/varmvattenrörsjobb ?

Tack på förhand för svar/ Jörgen
 
Ja, lin funkar bra även för VV eller radiatorvatten också för den delen. Var du på jakt efter en instruktion för hur man använder lin+pasta också?
 
Tackar ! Njae- jag har väl lite basic-koll på lintätning och har gjort nåt dussin fungerande tätningar, men jag är alltid öppen för mer kunskap om hur man gör snyggare och enklare insatser - så om Du ligger inne med någon länk eller annat så tas den TACKSAMT emot.:)

Mvh Jörgen
 
Njae, har inte hittat några bra och har "bara" egen erfarehet och det går ju mycket på känsla och "lagom" mycket. :D
 
Stjäl tråden lite då jag blev nyfiken på instruktion för hur man använder lin+pasta.... :)

Ska snart installera nya radiatorer på övervåningen, så fort dom är tillverkade och levererade vill säga, och behöver alla tips jag kan få för det..

Finns det någon "gyllene regel" vid användning av lin+pasta?

Mvh
Andreas
 
  • Gilla
patrix
  • Laddar…
* Repa gängorna först med tex. en rörtång så linet fäster och inte glider runt.
* Stryk ett lager pasta på gängorna (så gängbotten fylls ungefär)
* Ta lin mellan tumme och pekfinger och "kamma" det med andra tummen och pekfingret så det blir som en remsa, bredd på beroende på grovlek på rör men säg 10 mm bredd om du har 1 - 1 1/2 tumsrör ungefär.
* Vira linet runt röret och sträck ordentlingt, linet ska vara lite drygt ovanför "åsarna" på gängorna.
* Arbeta in pasta i linet så det blir mättat men inte i överflöd.

Ungefär så där gör jag och tätt har det blivit...
 
Kanonbra, återstår och se om jag får det lika tätt och fint då..

En fråga bara, tar man alltså pasta på linet även efter att det är lindat runt gängorna?
 
clain skrev:
En fråga bara, tar man alltså pasta på linet även efter att det är lindat runt gängorna?

Japp. På med en liten klick och vrid runt kopplingen mellan fingrarna så det stryks ut ett tunt lager
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.