Skall måla om innerdörrarna i huset från 30talet. Ska använda linoljefärg.

Bör jag skapa trärent eller ej?


Tänkte mest av rent estetiska skäl kring profiler mm. Färgen biter ju ändå, och linoljefärgens vårdande egenskaper behövs knappast inomhus.

Ett stort jobb att skrapa trärent. Har dock speedheater. Frågan är dock vad man vinner jämfört med lätt slipning.

Närbild på en gammal innerdörr med profilerad panel, målad med vit färg som uppvisar sprickor och ojämnheter i ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit innerdörr med profiler, från ett hus byggt på 1930-talet, som ska målas om med linoljefärg. Frågeställning om skrapning till trärent eller lätt slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort detdär på samtliga dörrar, det är väl en 15-16st har testat olika. Det ser absolut inte dåligt av att slipa ner och måla. MEN det blir väldigt känsligt. Ett litet tryck och den gamla färgen lossar som en liten flaga och det lyser.
Så de sista är skrapade helt trärena, och de flesta är skrapade trärena i ramen men bara slipade i speglarna. Det är iaf i fram och bakkant jag får flest skador.
De som bara vart målade har jag gjort om.
Mina var vita från början men har målat dem ljusgrå så det lyser ju lite mer kanske än att måla vitt på vitt
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Har gjort detdär på samtliga dörrar, det är väl en 15-16st har testat olika. Det ser absolut inte dåligt av att slipa ner och måla. MEN det blir väldigt känsligt. Ett litet tryck och den gamla färgen lossar som en liten flaga och det lyser.
Så de sista är skrapade helt trärena, och de flesta är skrapade trärena i ramen men bara slipade i speglarna. Det är iaf i fram och bakkant jag får flest skador.
De som bara vart målade har jag gjort om.
Mina var vita från början men har målat dem ljusgrå så det lyser ju lite mer kanske än att måla vitt på vitt
Tack för svar.
Tycker du att profilernas utseende framträder finare efter trären skrapning?
 
Testa med en dörr först och utvärdera, välj en där man inte direkt kan jämföra mellan skrapade och oskrapad. Profilerna kommer framträda bättre men risken är åås att man skrapar för hårt så att skrapan hugger och de märkena är sen svåra att bli kvitt.

Skillnaden i arbetsinsats är stor. Om man inte är van och har lättarbetade dörrar är en vecka per dörr inte orimligt...

Man kan ha tur och ha homogen oljefärg rakt igenom, det kan då få snabbt och lätt med värme. Den jag renoverade var i grunden målad med marmorering, vet inte vad de använde för det på 30-talet men var inte lätt att skrapa ens med riklig värme.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Man kan ha tur och ha homogen oljefärg rakt igenom, det kan då få snabbt och lätt med värme. Den jag renoverade var i grunden målad med marmorering, vet inte vad de använde för det på 30-talet men var inte lätt att skrapa ens med riklig värme.
Jag gissar att man använt äggoljetempera för marmorering och det är även min erfarenhet att den är svår att få bort.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag gissar att man använt äggoljetempera för marmorering och det är även min erfarenhet att den är svår att få bort.
Tack för svaren.
Ja det är någon typ av konstig marmoreringsmålning som grundfärg. Liknar nästan glasfiber i utseendet. Kanske är äggoljetempera?

Om den är så svårt att få bort så är väl saken nästan avgjord, ingen idé att börja skrapa

Del av dörrkarm med mörk marmoreringsliknande målning som kan vara äggoljetempera, visar svårighet att avlägsna gammal färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C
P plan-g skrev:
Ja det är någon typ av konstig marmoreringsmålning som grundfärg.
Drickamålning. Ingen grundfärg utan, så klart, ett dekorativt mönster.
 
P plan-g skrev:
Tack för svaren.
Ja det är någon typ av konstig marmoreringsmålning som grundfärg. Liknar nästan glasfiber i utseendet. Kanske är äggoljetempera?

Om den är så svårt att få bort så är väl saken nästan avgjord, ingen idé att börja skrapa

[bild]
Precis så såg min ut ja.. Kornade sig till en kletig massa som nästan brände fast i träet. Där det var shellac under bara gled den av dock...
 
Mycket försiktigt med Speedheater, ännu försiktigare skrapning av det uppmjukade, möjligt bra med linoljestrykninig därefter när allt är trärent, sedan målning med flera tunna lager istället för ett fåtal tjocka så framträder profileringen bäst
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Skrapa! Jag gjorde 4 spegeldörrar trärena som hade massa tjocka lager färg. Tog ca 8h per dörr, men lätt värt!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.