I somras målade jag golven i sex rum (ja, det tog lång tid!) med Gysinges
linoljefärg (vit med 2 % grön umbra). Jag målade i tre tunna lager, putsade med slippapper efter första och andra styrkningen. Använde enligt instruktion balsamterpentin i de två första strykningarna. Golven fick sen torka mellan 1-2 veckor innan vi flyttade in.

Jag upplever att golven är väldigt svårstädade. Smutsen biter sig fast. Golven blir
inte rena vid städning med en vanlig golvmopp och ljummet vatten med linoljesåpa
utan man måste gnugga med disksvamp för att få bort smutsen. Golven har även blivit väldigt flammiga på vissa ställen.

För att skydda golven mot märken och repor så satte jag golvskydd på alla möbler,
såna där vita filtkuddar. Det har jag fått ångra bittert eftersom dessa har ätit sig
fast i golven och lämnat fula märken som följd. :( Nu har jag tagit bort alla skydd,
föredrar repor i golvet framför dessa fula märken.

Jag har läst att linoljefärgsmålade golv ska övergå från halvblankt till helmatt
efter någon månad, men efter fyra månader så är det fortfarande inte matt.

Kan man putsa av golven med fint slippapper för att dels få en jämnare matt yta,
dels få bort fläckar och märken? Har ni några tips på lämplig städutrustning? Ska
man knäskura med skurborste? Efter ett tag har jag väl städat mig ner genom alla färglager...

Tacksam för råd
 
Redigerat:
Detta låter inte kul alls. Är intresserad då jag själv tänkt måla mina trägolv med linoljefärg. Hoppas att du får bra tips!
 
Mattheten kommer, ibland tar det lååång tid, ffa om virket är hårt. Men jag håller med dig om att de är svårstädade. Vet ingen bra råd där. Maken som golvvårdar här hemma köt väldigt mycket såpa på det målade golvet och det funkar då, men det går verkligen åt massor. :-S
 
såpa på målade ytor? Jag brukar lösa färgspill med koncentrerad såpa och det funkar. Det är kanske inte det rätta rengöringsmedel för en målat yta?
Såpan är mycket effektiv mot smuts men kanske löser för mycket av färgen? Såpan är oftast starkt basiskt ... försök kanske med ett mer neutrallt medel?
gaia
 
Inget annat funkar speciellt bra. Jag tänker att det blir en rät naturlig nötning, och man får väl måla ett lager till vad det lider... Jag rengör ju mina penslar i ren såpa bara, så nog är det en effektiv färgbortagare allt...
 
Ja det där med att såpa löser linoljefärg har jag förstått så jag har varit lite försiktig med att använda stora mängder. Är Gysinges linoljesåpa bättre än den vanliga Grumme-såpan?

TorpSara, använder ni skurborste eller vad rengör ni med?
 
Om du målat linoljefärgen för tjockt tar det mycket lång tid innan den matta ytan framträder. Det är av största vikt att måla riktigt tunnt med linoljefärg. Den ska dras ut ordentligt.

När jag skurar så är det normalt också med vanlig grummesåpa eller linoljesåpa. Men jag uppelver inte golvet som att det "håller fast" smutsen.
 
norrbottenstorpet skrev:
När jag skurar så är det normalt också med vanlig grummesåpa eller linoljesåpa. Men jag uppelver inte golvet som att det "håller fast" smutsen.
Bra beskrivning, för det är precis så jag upplever det. :D

Vi skurar med linoljesåpa. Jag tycker nog att den gör rent bättre än vanlig, emn vad vet man. Vi har hur som helst den i stor dunk, så det blir ju den man använder. Vi använder skurborste nått annat funkar inte alls.
 
Jag tror inte att jag målade för tjockt. Den färgmängd som gick åt för att måla alla rum stämde överens med den färgförbrukning som tillverkaren anger som riktmärke. Jag arbetade in färgen ordentligt, så pass att högerhanden blev överansträngd och jag vaknade på nätterna med stickningar i handen och ingen ytkänsel i handen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.