Jag skall måla om ett hus byggt c:a 1870 med linoljefärg. Huset är tidigare målat med linoljefärg.
Har läst att det finns både bra och dåliga fabrikat på marknaden.

Vilket fabrikat rekommenderas?
 
Vi har målat allt med Gysinges, och tycker det har funkat fint och blir hållbart.
Många målare förespråkar ottossons för att den är lättare att stryka.
Men det är iaf två fabrikat som är bra .
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Vi håller på att skrapa ner plastfärg och måla om vårt hus från -38. Vi använder Wibos färgsystem och det verkar funka bra.
 
  • Gilla
Esther_R och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Ottosson men jag tror egentligen att du kan använda vilket märke som helst. Det enda man måste tänka på är att linoljefärg måste målas väldigt tunt, att man verkligen jobbar in färgen när man målar och att man måste se till att röra i hop färgen i burken ordentligt. Det är mycket mer vispande än man tror. :rofl:

Sen är det ju jättehärligt att måla med linoljefärgen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jag och min man har målat huset med linoljefärg från Selder & Co och varit nöjda med resultatet. Vi köpte den på Sekelskifte, som också bröt färgen åt oss eftersom vi var ute efter en lite annan färg än de som fanns på deras hemsida.

Och det är som ni säger, mycket vispande! Kan också rekommendera att måla på en bit lösvirke för att få in känslan för hur tunt färgen ska målas.

Hoppas ni hittar en färg som ni blir nöjda med!
 
Vi målar om fönster just nu och använder också Selder & co. Riktigt bra färg och man slipper hålla på att späda ut färgen för grundning. Gillar verkligen deras koncept! Och vi har fått bra hjälp och tips när vi ringt dem och frågat om vissa moment.
 
  • Gilla
Esther_R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.