Det börjar bli dags för fasadrenovering. All panel ska bytas och ger tillfälle att välja en ny typ av färg.
Det lutar mot linoljefärg och har försökt läsa på om ämnet. Men vissa saker har jag ännu inte kunnat hitta.
Vad är för- och nackdelarna med linoljefärg?
Kommer grundmåla allting innan montering men påverkas slutresultatet ifall jag även gör mellanstrykningen innan montering så jag bara har slutstrykningen kvar?
Kan kritningen av färg missfärga till exempel altanen vid regn?
Har på olika sidor om hur färgen ska spädas, lacknafta, alifatnafta, balsamterpentin och enbart rå linolja. Vad är skillnaden och hur påverkas resultatet?
När färgen börjar mattas av har jag läst att det räcker med att räcker mer att stryka på ett lager rå linolja istället för att måla, på en annan sida har jag läst att detta kan leda till mögel och algpåväxt. Vilket stämmer?
Blir det linolja väljer jag mellan Ottosson och Gysinge, vad har ni för erfarenhet av dessa?
 
Claes Sörmland
Nackdelarna kan vi ta först:

Tar tid att stryka och torka. Har ojämn glans i så måtto att färgen är glansig de första åren men sen när linoljan bryts ned så blir den mattare och mattare mot pudrig. Då är det dags att måla om eller stryka på ett lager halvolja (kokt linolja+terpentin - inte rå linolja som tar månader att torka!) eller måla om. Överskott av linolja ska undvikas eftersom att vissa svampar kan göda sig på det. Det är också dåligt med antisvampmedel i ren linoljefärg (=naturpigment+kokt linolja.) Vid senare ommålning så kan man få linoljeblåsning om man målar alkydfärg på linolja.

Fördelar:

Traditionell färg som är mycket lätt att underhålla om man gör det regelbundet. Kanske är den största fördelen just här - färgen måste inte avlägsnas vid ommålning som många av de moderna färgsystemen, man målar på ett lager till. Färgen flagnar inte utan kritar långsamt av. Man får rätt look and feel på gamla hus som inte ska vara målade i glänsande vit plastfärg.

Tekniska aspekter:

Man kan grunda med linoljefärg utspädd med lösningsmedel. Syftet är att färgen ska innehålla en lägre oljehalt när man grundar jämfört med när man slutstryker för att undvika tjocka lager av gummiartad färg. Traditionellt används balsamterpentin men varianterna lacknafta/alifatlacknafta fyller samma funktion. Hälsomässigt är nog balsamterpentin (andningsorganen!) värst följt av lacknafta och minst illa är alifatlacknafta.

En annan variant som du beskriver är att olja trä och eller blanda olja i grundfärgen och grunda med. Logiken är här att torrt trä suger olja. Det gör att viss del rå linolja kan tolereras trots att de torkar väldigt långsamt. Jag har inte målat på detta sätt eftersom jag är rädd för oljeöverskott men det är väl Ottossons som beskriver det så det lär funka.

Det går bra att måla med långa intervall (säsonger) mellan de olika strykningarna med linoljefärg.

Jag gillar Ottossons linoljefärger och har såväl plåttak, fönster som knutar och friggebod målat med dessa färger.
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Vad är underhållsfrekvensen? Var 5e, 8e, 10år? Ungefärligt, förstår att det är olika för hur utsatt osv huset är. Vad är ett tecken på att det är dags för underhåll?
 
Claes Sörmland ger i inlägg #2 en bra beskrivning av olika aspekter av att måla med linoljefärg. Dock saknar jag det skäl för att använda inoljefärg som jag tycker är viktigast, nämligen att det ger det bästa skyddet av träpanel (förutom falu rödfärg o lknande). När det gäller underhållsfrekvens så bör man nog räkna med olika intervall beroende på fasadernas väderstreck. Jag målade en nypanelad norrgavel en gång med linoljefärg och när vi sålde huset 27 år senare hade jag fortfarande inte målat om den gaveln (bara tvättat den 2 gånger) till skillnad från de andra sidorna. Jag vet att pigmentvalet också har betydelse. Det verkar som om vissa traditionella pigment är säkrare kort.
 
Vad tvättar du fasaden med i det läget?
 
Vatten vill jag minnas.
 
J justusandersson skrev:
Vatten vill jag minnas.
Bara varmt vatten?
Inget rengöringsmedel, typ diskmedel?
Oavsett vilket så är det fantastiskt :D
 
Jag hyrde en sky-lift eftersom avståndet upp till taknocken var 12 meter ( 21/2 plan plus källare) och så använde jag en gammaldags biltvättborste som var skruvad direkt på vattenslangen. Jag minns inte om jag hade en hink med varmvatten med diskmedel som jag tog först. Högtryckstvätt bör man inte använda.
 
Linoljefärg ska man välja om man gillar att måla om ofta. Skitfärg som spricker och kritar sig. Färgen var bra i början av 1900-talet när det inte fanns så mycket att välja emellan, men det gör det idag. Och det har gått framåt. Tyvärr lever det kvar att linoljefärg är så jävla mycket bättre, vilket dess förespråkare endast känner till via hörsägen från någon gammal stofil i släkten. Eller att en granne sagt att den är bra. Det finns olika kvaliteter av linoljefärg och de sämsta är än mer bedrövliga. Läs gärna Folksams test av fasadfärger och se vad du kommer till för slutsats.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Läs gärna Folksams test av fasadfärger och se vad du kommer till för slutsats.
Det sämsta med Folksams test är att den inte mäter det väsentliga, färgens förmåga att skydda träet. Som vägledning inför ett val av färgtyp är den helt oanvändbar.

Olika färgtypers egenskaper, framför allt när det gäller diffusionstäthet, är ingen hörsägen utan något som de flesta med kunskaper i byggnadsfysik och byggnadsmateriallära känner till. Detta hindrar inte att det också finns dålig linoljefärg. Till skillnad från akrylatfärger är ingredienserna till linoljefärg ganska dyra, vilket kanske kan locka en och annan tillverkare att pruta på kvalitén.
 
Claes Sörmland
Att linoljefärgen spricker har jag inte sett här. Men visst kritar den. Och visst kan det växa mögel på den om fasaden är exponerad för långvarig fukt.

Det har ju sålts mycket färg genom åren som kallats för linoljefärg. Ofta var det alkydoljefärg med tillsats av linolja och någon billig fettsyra från världsmarknaden. De sprack och flagnade ofta fint.
 
Vårat förra hus målades med linoljefärg 1968. Första ommålningen gjorde vi runt 2005 och enda förarbetet var att jag gick ett varv runt huset och borstade bort lös färg på några stora kvistar, sen tvättade vi med vatten. Inga sprickor eller flagor någonstans, men däremot var kulören mer rosa än röd...
 
Finns det någon för- eller nackdel med att göra mellanstrykningen på bockar innan monteringen och enbart måla sista strykningen efter montage?
Hur är det med spikarna, ska de rostskyddas på något speciellt vis?
 
J justusandersson skrev:
Det sämsta med Folksams test är att den inte mäter det väsentliga, färgens förmåga att skydda träet. Som vägledning inför ett val av färgtyp är den helt oanvändbar.

Olika färgtypers egenskaper, framför allt när det gäller diffusionstäthet, är ingen hörsägen utan något som de flesta med kunskaper i byggnadsfysik och byggnadsmateriallära känner till. Detta hindrar inte att det också finns dålig linoljefärg. Till skillnad från akrylatfärger är ingredienserna till linoljefärg ganska dyra, vilket kanske kan locka en och annan tillverkare att pruta på kvalitén.
Vad är det du tänker dig att färgen som målas på fasaden i folksams test är avsedd att skydda om nu inte trät?
 
Jag har målat hela huset med linoljefärg (Engwall och Claeson) i samband med att vi bytte panel. Det fungerade utmärkt att grunda och mellanstryka på backen och därefter sista strykningen med panelen på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.