Jag ska måla trösklarna och undrar hur det är-

1. har äggoljetempera väldigt mycket bättre hållfasthet än linojefärg?

2. visst borde man kunna blanda en äggoljetempera med en färdigbruten ren linoljefärg av god kvalitet? Det finns ju ingen anledning att slaska med torrpigment om hela källaren svämmar över av burkar med fina pigment i...

Synpunkter och erfarenheter, någon? :)
 
Jag har bara erfarenhet av lite dekorationsmåleri med äggoljetempera. Den är slitstarkare men tar väldigt lång tid att bli genomtorr (ägget som tar tid) men då är den nästan olöslig.
Jag blandade med torrpigment men det borde väl gå tycker jag om det är ren linoljefärg utan lösningsmedel.
 
Tack. Det är trösklar som ska målas, och de får ta sin tid. Gysinges färg är helt ren. så jag ska testa!
 
Det fungerar bra. Först trodde jag att jag hade misslyckats, men när jag läste att man skulle skaka ihop färgen så blev den toppen. Spännande att arbeta med tempera, det är ett lite annorlunda tillvägagångsätt. Jag gissar att man kan jobba likadant med linoljefärg egentligen, att fördriva efter att det att färgen dunstat en stund. Det ska bli roligt att se slutresultatet!
 
Kul att du provar. Efter många kvadrat linoljefärg och veckor av väntan på att det ska torka så tycker jag temperan är roligare att jobba med och "mjukare" i ytan än linoljan. Vår jycke tycker oxå om äggoljan bättre - går omkring och sniffar och undrar var husse gömt äggen :) //Micke
 
Jo, det var kul. Jag har inte riktigt vant mig vid typen bara, och jag gissar att jag gjort nått fel då färgen blir lite laserande, man får måla många lager trots kraftigt pigment. Och den är ju mer som majonäs än välling i konsistensen... Tänkte köpa en burkt färdig idag och testa på en byrå.

Men den torkar ju ännu långsammare tycker jag...?
 
Det hänger väl lite på pigmenten hur laserande färgen blir, vissa är ju mer transparanta än andra.
 
om din äggoljetempera är som majonäs får du nog blanda i lite mer vatten. Jag upplever att den blir trögare under tiden man målar. Kanske lyfter man ur mer vatten än vad man borde om man inte rör i burken. Jag har målat med några 2,5litersburkar och fått fylla på ett par deciliter varje. Jag håller med om laserandet. Målar man en ljusgul på vit grund syns det förstås mindre än en blå på vit grund. Försök att välja grundfärg (oljefärg) efter ditt tänkta slutresultat. // Micke
 
Vad jag kan minnas så var färgen ganska tjock och krämig, men det är som sagt ett tag sen jag målade med det så jag kanske minns fel;)
 
Nå, nu har jag spätt med en liten skvätt olja och en dito vatten. Det blev bättre. Jag målar ju med grön umbra i en rätt överpigmenterad blandning, och på vitt trä så blir det som sagt såklart mera laserande. Men jag tror att det tredje lagret täcker. Jag lägger upp en bild inne i Byggandsvårdsforumet vad det lider!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.