Vi håller på att måla obehandlad pärlspont. Jag har grundat med 2 delar kokt linolja och 1 del Ottosson linoljefärg. Därefter har jag målat tre gånger med outspädd linoljefärg. Gillar när träådringen lyser igenom färgen men nu syns den bara fläckvis vilket inte ser bra ut. Känns dock inte som att en fjärde strykning kommer göra så stor skillnad. Kommer detta se bättre ut när färgen mattats av? Tacksam för synpunkter!
 
  • Obehandlad pärlspont målad med linoljefärg där träådring syns fläckvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Var har du köpt panelen?
Tror inte detta beror på färgen
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Var har du köpt panelen?
Tror inte detta beror på färgen
Nej att det är färgen det är fel på tror inte jag heller, har målat annat virke med samma färg med bra resultat. Va mest nyfiken på hur många strykningar som normalt behöver göras på hyvlad furu, uppenbarligen suger dessa områden mer. Frågan är om en strykning till täcker, får måla en gång till och se. Panelen är köpt på XL-bygg är är från ett hyvleri jag inte minns namnet på.
 
Åsa Lund
Tyvärr inte den snyggaste pärlspont jag sett. Själva pärlan ganska ynklig. Ska du få det fint måste du nog slipa lite innan du målar mer
 
Vi gillar pärlspontens utseende och det var inte det frågan gällde. Varför skulle det bli bättre att slipa den menar du? Jag har slipat med 240-papper mellan strykningarna.
 
Åsa Lund
Det verkar grovt kring kvistar etc. Går inte bort med färg. 240 för fint. Du måste avverka lite så det blir slätt innan du målar
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det verkar grovt kring kvistar etc. Går inte bort med färg. 240 för fint. Du måste avverka lite så det blir slätt innan du målar
Nej dessa fläckar är allt annat en grova, ytterst fin yta…
 
Åsa Lund
Ok. Då vet jag inte. Det såg grovt ut
 
Har fått liknande resultat själv när det varit mycket kåda i trät. Blir lite som ett svagt kvistutslag som liksom följer tröts ådring. Går att lösa med kvistlack… eller något/några lager färg till på de brädor som det syns mycket på.

tillägg: enklast är ju att man sorterar ut det mest kådrika virket i förväg.
 
fatsug fatsug skrev:
Har fått liknande resultat själv när det varit mycket kåda i trät. Blir lite som ett svagt kvistutslag som liksom följer tröts ådring. Går att lösa med kvistlack… eller något/några lager färg till på de brädor som det syns mycket på.[/QUOTE

ja det är så det känns, japp jag testar att göra en strykning till :)
 
Det ser helt normalt ut i mina ögon.
Om du inte vill att kvistar ska slå igenom måste du patinera dem med shellack (innan målning). Kådan blöder igenom linoljan.
Vad gäller trämönstret så är det ju så trä ser ut. Det är liv i ytan. Tycker man inte om det så är det livlösa plåt eller plastytor som gäller.
Allteftersom färgen mattas så kommer det att synas mindre, men inomhus tar det tid innan ngn nämnvärd mattning sker. En metod för att få färgen mattare från början är att späda den med terpentin (balsam), utöver att stryka mkt tunt/torrt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser helt normalt ut i mina ögon.
Om du inte vill att kvistar ska slå igenom måste du patinera dem med shellack (innan målning). Kådan blöder igenom linoljan.
Vad gäller trämönstret så är det ju så trä ser ut. Det är liv i ytan. Tycker man inte om det så är det livlösa plåt eller plastytor som gäller.
Allteftersom färgen mattas så kommer det att synas mindre, men inomhus tar det tid innan ngn nämnvärd mattning sker. En metod för att få färgen mattare från början är att späda den med terpentin (balsam), utöver att stryka mkt tunt/torrt.
tack, vill gärna ha en levande känsla där ådringen syns igenom men tyvärr va det bara enstaka partier av trät som lyste igenom vilket gjorde att det såg fläckigt ut. Jag har nu stryk ännu ett lager och nu blev det toppen, jämnare färg men man ser fortfarande ådringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.