Jag inser att det säkert inte går att lämna något enkelt svar på min fråga men jag håller på att måla två fönster och en ytterdörr med linojlefärg (kulturhantverkarnas). Tror jag är uppe i fyra lager nu och ändå täcker det inte. Det har fått mig att undra om linojlefärg verkligen funkar som skydd för så utsatta saker som ytterdörrar och fönster?
 
Har också målat med Kulturhantverkarnas färg och tyckte inte precis det verkade vara någon bra färg, målade sedan med Wibo och var väldigt nöjd med hur färgen var att arbeta med...........sen kollar man på utförda tester av färgerna och då verkar ju inte Wibo vara något att rekommendera.

Tur i.a.f att man nu när man renoverar fönster målar med Lasol, den var bra att måla med samt bra i test !

http://www.folksam.se/forsakring/hemboende/fargtest_trahus.htm
 
Flera andra säger att deras färg inte är bra. Jag har inte testat, men Alcros (inomhus linoljefärg) är inte bra, på tok för grovkornig, iaf den matta. Engvall och Claesson mkt bättre. Tror dock jag ska måla just fönster och fasad med modern färg.
 
Jag har endast kört med Gysinges vita (obrutna) linoljefärg, jag tycker den fungerar bra.

 
Om färgen inte täcker ordentligt efter andra strykningen är den för TUNN! Blanda själv istället, då blir det mycket bättre. Det har jag gjort flera gånger. Jag föredrar att linoljefärgen är tjock och lite smetig - och så doftar den så gott.
För tunn linjoljefärg fordrar massvis med lager, och tar dessutom evigheter inann den torkar helt, ibland upp till ett år!

//Nussen
 
Linoljefärg är gjord för att målas tunt i många lager. Slabbar man på tjockt med färg kan färgen skinna sig och får sämre hållbarhet. Gamla tiders färg var inte gjord för att se perfekt ut eller ge en perfekt finish utan för att skydda träet. Den var inte heller så avancerad att man kunde måla ett (eller två) varv och sedan vänta i 10 år utan snarare att man bättrade och lade på nya lager allteftersom. Vill man utnyttja linoljefärgens egenskaper måste man alltså även måla på det gamla sättet. ;)

(Man ska heller inte måla på trä som är grundat med nåt annat än linoljefärg för att färgen ska fungera optimalt men dina fönster kanske var omålade när du köpte dem.)
 
Jag håller med ovanstående. Men i slutändan är det en smaksak hur man vill ha det hemma. Och det är ju skillnad på om man målar fönster eller en gammal allmogebyrå. Om man inte bor i ett gammalt torp eller renoverar möbler, så kan man ju faktiskt måla som man vill efter egen smak år 2005..
Jag tycker det blir finast med tjock linoljefärg för att ytan blir mer matt än om man kör på med flera lager. Men visst, man tappar lite av färgens känsla av "liv" som sagt. Men det spelar väl ingen roll om man målar fönster. Döm själva..

mvh
Nussen
 
Fönster är ju ganska utsatta så det är vettigare att måla dem enligt konstens alla regler snarare än att göra det lätt för sig. Och vill man göra det lätt för sik kan man ju använda modern oljefärg i stället. Linoljefärgen kan bli så där korvigt gul (skinnig) om man brer på för tjockt, dessutom riskerar man att täppa till träet för mycket.

Så här står det på Länsmuséums sida om byggnadsvård.
"Det viktigaste att tänka på är att man stryker på färgen tunt, den ska inte täcka efter första strykningen. Färgen skall arbetas in i underlaget ”tryckas in” då torkar den fort. Penseln är viktig, se under redskap. Minst tre lager behövs för att täcka. Förr i tiden sa målarmästarna till sina lärlingar att det skulle finnas mer färg i burken efter avslutat arbete än innan."

http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=45
 
mino skrev:
(Man ska heller inte måla på trä som är grundat med nåt annat än linoljefärg för att färgen ska fungera optimalt men dina fönster kanske var omålade när du köpte dem.)
Ja mina fönster var obehandlade när jag köpte dem. Jag grundade dem först med Kultuhantverkarnas impregneringsolja och sedan har jag varit på dem tre gånger med KH linoljefärg (vita) med ordentliga torktider emellan och ändå täcker det inte - ja täcker och täcker klart att man inte ser det trävita igenom snarare ser man mörka skuggor!
 
Jag brukar måla 2-3 lager till saker inomhus. Det är ganska tjockt anser jag. Det är aldrig fel att vara nogran, men man behöver inte alltid tjaffsa med "konstens alla regler" och plöjja facklitteratur så fort man skall måla en stol med linolja. Det beror liasom på objektet.
Förixten har jag prövat stryka linolja på redan målade möbler - det blir kanonbra det också, vare sig det är rätt eller fel. (Detta fordrar dock många lager). Bara man har klart för sig att utseendet kan variera från gång till gång.
 
Men varför använda linoljefärg om man inte vill utnyttja linoljefärgens egenskaper? Vill man ha en matt färg inomhus kan man ju använda v-slip eller nåt annat som är anpassad till modern målningsteknik. Det handlar inte om att man SKA måla på ett visst sätt för att någon (typ Gysingegänget ;)) kräver det, utan syftet är att använda färgen så att färgen verkligen skyddar träet på det sätt som den är anpassad till. Annars är det slöseri med både färg och tid i mina ögon. Särskilt när det gäller fönster som inte är det mest underhållande att måla. Det är inte heller så roligt att få köpa nya för att vatten har stängts inne och det har bildats röta under tjocka lager färg som torkat på ytan först och stängt in vatten. Det är ju itne för att det ska se snyggt ut som man ska måla tunt.
 
Men jag har ju målat tunt! Vilket väl är anledningen till att det inte täcker. Jag sk-ter i hur det ser ut (vem går och skärskådar målningsarbetet på mina fönster? ingen förutom jag själv och ev min man! ::)) är bara intresserad av en sak och det är att få ett så bra skydd som möjligt för mina fönster och med det menar jag att fönsterna inte ska börja ruttna eller mögla samt att färgen helst ska sitta längeeeee 8) Undrar nu behöver jag, ur skyddssynpunkt, måla ett lager till eller räcker impregneringsoljan+tre lager linoljefärg?
 
Men varför använda linoljefärg om man inte vill utnyttja linoljefärgens egenskaper?
Helt enkelt för att det blir vackert att se och ta på? Är det så konstigt? I 9 fall av 10 målar vi saker för att höja deras estetiska värde. Det blir finare helt enkelt.

:)

//Nussen
 
Men jag har ju målat tunt! Vilket väl är anledningen till att det inte täcker.
Co, om jag vore dig skulle jag fortsätta måla tills det täcker ordentligt. Räkna med 10-15 lager i värsta fall. Man måste vänta ett bra tag mellan varven också, har inte koll på hur länge exakt, men jag skulle iaf vänta 12 timmar mellan varje lager. Det kommer alltså att ta ett tag. Det är bara att hålla ut. Det är ju bra väder. Så är det med linojlefärg - och om man ska följa "konstens regler". Och det bör man antagligen när det gäller fönster som sagt..

//Nussen
 

Mino,
Jag håller med dig till fullo när det gäller fönster och sånt som skall skyddas mot väder. Jag var lite otydlig där antagligen, snöade in på linoljefärg-målning i allmänhet bara... om du förstår..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.