Hej!
Har ett badrum som är under renovering och jag skall måla taket. Det är klätt med gipsskivor och jag vill helst måla med linoljefärg. Jag vill undvika våtrumsfärg dels för den är dyr, dels för att jag tror att den innehåller mycket"onaturliga" ämnen som inte passar i ett gammalt hus. Jag förstår att ytan är mycket sugande och att jag måste grunda med något först. Frågan är med vad? Vill helst inte spä med terpentin och det skall ju inte vara för rinnigt heller eftersom det är i taket. Någon som har några tips?
 
Du kan grunda med en syntetisk schellack (tex BINs vattenburna). Sedan linoljefärg. Det finns en helmatt vit linoljefärg från Gysinge som är lättmålad, Behöver inte spädas då den innehåller lite lösningsmedel. Man målar med pensel, inte roller.
 
Vattenburen, innebär det att den inte innehåller lösningsmedel? För tanken att stå i shellacklukt och stryka 15 kvm känns inte så lockande... Hur mycket tror du en liter räcker till?
 
S
urklipp från beckers
Lösningsmedlet är den enda skillnaden

Lösningsmedlet i färgen fungerar som en bärare av bindemedel och pigment för att få färgen målningsbar. I en lösningsmedelsburen färg är bäraren exempelvis lacknafta. I en vattenburen färg är det vatten.

När färgen torkar dunstar vattnet eller lösningsmedlet bort och kvar blir det torra färgskiktet. Färgskiktets kvalitet och därmed slutresultatet blir detsamma, oavsett om det är lacknafta eller vatten. Den enda skillnaden är att vattenburet är betydligt bättre för miljön och har utvecklats enligt den senaste forskningen, vilket ger en mycket hög kvalitet.
Vattenburen färg är skonsam mot miljön

Varje år målas cirka 200 000 småhus i Sverige. Det går åt cirka 50 liter färg för att måla ett normalstort hus utvändigt.

• 50 liter vattenburen färg innehåller 0 liter lacknafta
• 50 liter lösningsmedelsburen färg innehåller cirka 18 liter lacknafta. Den lacknaftan bildar lika mycket giftigt marknära ozon som en modern bil som kör två varv runt jorden.
Vattenburen färg för enklare och miljövänligare rengöring

Torka av penseln på papper/tidning eller trasa. Skölj penseln i en burk med vatten. Låt detta vatten indunsta, kvar finns då en kaka med torkad färg som kan lämnas till miljöstation. Alternativt lämnas hela burken med tvättvatten till miljöstation/ÅVC. Ska man måla under flera dagar kan man stoppa in penslarna i en plastpåse och därigenom förhindra torkning.
Vattenburen färg för en trevligare arbetsmiljö

Vattenburen färg är så gott som luktfri. Arbetsmiljön blir betydligt trevligare än när du målar med lösningsmedelsburen färg. Dessutom går det att flytta in i det målade rummet så fort målningsarbetet är klart, utan risk för hälsan.
Vattenburen färg för små barn och gravida

Vattenburna och lågemitterande färger innebär i regel ingen risk för gravida eller små barn. Så länge instruktionen på färgförpackningen följs ska färgen inte påverka barnet negativt. Lacker, färger och sprayer med organiska lösningsmedel såsom lacknafta ska däremot inte användas i rum där små barn eller gravida samtidigt vistas.
Vattenburen färg för längre underhållsintervall

Beckers premiumprodukter ger ett mycket hållbart resultat. Med noggrant genomfört grundarbete håller fasaden upp till 15 år.
Måla med vattenburen färg på lösningsmedelsburen

Du vet väl att du i de allra flesta fall kan använda en vattenburen färg för att måla om en fasad som tidigare målats med en lösningsmedelsburen produkt?
 
Hellenbol skrev:
Vattenburen, innebär det att den inte innehåller lösningsmedel? För tanken att stå i shellacklukt och stryka 15 kvm känns inte så lockande... Hur mycket tror du en liter räcker till?
Det är delvis därför jag gillar BIN vattenburen. Luktar inte värst mycket (dock lite), men torkar fort så problemet försvinner snabbt. Vilken linoljefärg du än väljer (med eller utan lösningsmedel) kommer att lukta. Själv tycker jag det luktar gott, men det är jag det. Den matta vita linoljefärgen från Gysinge torkar på 4 timmar, så även den lukten försvinner fort. Målar du med en vanlig halmvatt linoljefärg som torkar på ett antal dagar, kommer det att lukta i någon vecka (men det luktar som sagt trevligt, tycker jag).
 
Instämmer med dig att linoljefärg luktar gott! Har inga problem med det, det var lösningsmedel jag ville undvika. Helst också plast. Gysinges matta har jag läst så mycket dåligt om, så den vill jag inte använda. Har använt Ottossons linoljefärger hittills, de har ju också en matt färg men den har ju också en massa lösningsmedel i sig, så det blir väl samma sak.
Funderade också på att använda emulsionsfärg (Bifrost) i stället, den har jag använt i ett par andra tak i huset och och det blev jättebra. Tror ni den är mindre lämplig i ett badrum?
 
Egentligen borde det nog vara en halvmatt (vanlig) linoljefärg just i badrummet, med tanke på fukt och ånga. Varför jag föreslog den helmatta var att du inte ville hålla på att späda med terpentin.

Om du har grundat två gånger med BIN eller liknande, så räcker det gott och väl med en spädd grundstrykning och en ospädd slutstrykning med vanlig linoljefärg.

Vad har du emot Gysinges helmatta? Jag gillar den, lättjobbad, och täcker bra. Alla helmatta linoljefärger lär nog innehålla lösningsmedel, det är detta som gör dem matta. Fördelen är att de kan målas lite tjockare, dvs man måste inte måla många tunna lager som annars är nödvändigt.
 
Hellenbol skrev:
Instämmer med dig att linoljefärg luktar gott! Har inga problem med det, det var lösningsmedel jag ville undvika. Helst också plast. Gysinges matta har jag läst så mycket dåligt om, så den vill jag inte använda. Har använt Ottossons linoljefärger hittills, de har ju också en matt färg men den har ju också en massa lösningsmedel i sig, så det blir väl samma sak.
Funderade också på att använda emulsionsfärg (Bifrost) i stället, den har jag använt i ett par andra tak i huset och och det blev jättebra. Tror ni den är mindre lämplig i ett badrum?
Ottossons matta innehåller inte terpentin nuförtiden:

"Vi har utvecklat en Matt linoljefärg för målning inomhus som inte klassas som hälsoskadlig. Tidigare har vår matta linoljefärg innehållit terpentin som lösningsmedel och det har inneburit arbetsmiljöproblem vid målning inomhus.
Matt Linoljefärg innehåller en högrenad luktfri petroleumnafta (med bättre arbetsmiljövärden än alifatnafta.) Petroliumnaftan har en bensenhalt på 0,01% där gränsvärdet är 0,1%. Färgen innehåller endast 2 dl. nafta per liter."
 
SBH:
Sponsrad av färgindustrin?

Personligen tror jag inte sista ordet med vattenburna färger är sagt.
Polyuretanförstärknng, glykol och andra spännande tillsatser kanske visar sig inte vara så harmlösa.

Sen kvarstår det faktum att, speciellt rå linolja, har extremt liten molekylstorlek och ytspänning vilket underlättar inträngande. Något man inte direkt kan säga om vatten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S
MagHam skrev:
SBH:
Sponsrad av färgindustrin?

Personligen tror jag inte sista ordet med vattenburna färger är sagt.
Polyuretanförstärknng, glykol och andra spännande tillsatser kanske visar sig inte vara så harmlösa.

Sen kvarstår det faktum att, speciellt rå linolja, har extremt liten molekylstorlek och ytspänning vilket underlättar inträngande. Något man inte direkt kan säga om vatten.
tror jag inte någon är med färg industrins jävla priser
 
Värt att notera för andra som läser tråden att linoljefärg INTE är lösningsmedelsbunden, vissa tror så. Det GÅR att späda den med lösningsmedel, men det går lika bra utan. Och utan lösningsmedel är det linolja som inte "torkar" genom avdunstning utan genom oxidering... Dvs de 50 liter färg i exemplet ovan avdunstar inte 18 liter lösningsmedel, inte heller 18 liter vatten utan i princip inget. Allt sitter kvar. Färgens innehåll är till stor del linolja, som i sig inte är farligt, samt pigment. Men pigmentet är troligen betydligt nyttigare än "sörjan" som "plastfärgen" innehåller. Så för alla gravida, familjer med små barn eller andra som bara vill må bra själva torde det, som trådskaparen är inne på, vara det allra bästa valet... Literpriset är dyrare, men det är mycket drygare. Den enda riktiga nackdelen tycker jag är torktiden, men stryker man tunt så är den inte så farlig, dock måste man måla 3 strykningar. Så lite "jobbigare" att måla med, men mycket bättre för hälsa och miljö...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S
JohanLun skrev:
Värt att notera för andra som läser tråden att linoljefärg INTE är lösningsmedelsbunden, vissa tror så. Det GÅR att späda den med lösningsmedel, men det går lika bra utan. Och utan lösningsmedel är det linolja som inte "torkar" genom avdunstning utan genom oxidering... Dvs de 50 liter färg i exemplet ovan avdunstar inte 18 liter lösningsmedel, inte heller 18 liter vatten utan i princip inget. Allt sitter kvar. Färgens innehåll är till stor del linolja, som i sig inte är farligt, samt pigment. Men pigmentet är troligen betydligt nyttigare än "sörjan" som "plastfärgen" innehåller. Så för alla gravida, familjer med små barn eller andra som bara vill må bra själva torde det, som trådskaparen är inne på, vara det allra bästa valet... Literpriset är dyrare, men det är mycket drygare. Den enda riktiga nackdelen tycker jag är torktiden, men stryker man tunt så är den inte så farlig, dock måste man måla 3 strykningar. Så lite "jobbigare" att måla med, men mycket bättre för hälsa och miljö...
vilken linoljefärg( linolja och pigment) kan du späda med vatten?
att späda med kokt linolja har jag hört, men vatten?
 
Man späder inte alls... Var så jag menade, det finns ingen anledning att späda... Men det finns faktiskt linoljeemulusionsfärg som vad jag förstår är vattenburen.
 
S
JohanLun skrev:
Man späder inte alls... Var så jag menade, det finns ingen anledning att späda... Men det finns faktiskt linoljeemulusionsfärg som vad jag förstår är vattenburen.
en "späd" linolja tränger kanske 5-10% längre in i träet.(även skillnad där på kokt och rå linolja)
man gör det för att få in mer av oljan i virket.
skulle du såga in den panel jag målat (runt 20mm tjock) pigmentering 2-3mm in. synlig gräns olja 9-10mm in.
 
Jag är nybörjare på linolja, men inomhus finns som jag läst ingen anledning att späda, utomhus späder vissa med kokt linolja, andra med terpentin - det senare är ju det som är skadligt vid målningen. Framförallt har jag förstått att man späder med terpentin för att korta torktiden, i andra hand för inträngningen - men vissa påstår att det inte blir bättre av detta - men det ska jag väl låta vara osagt då jag inte har någon erfarenhet av detta. Borde ju vara enkelt att kolla som sagt...

Men utan att veta så skulle jag hellre ha linoljefärg utan terpentin på fasaden än ha en vattenbaserad produkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.