Javisst, lite tillspetsad rubrik ;D!

Jag vill höra era åsiktier om när man självklart ska använda traditionell linoljefärg, om man kanske i vissa fall ska använda Gysinges matta eller dyl, samt när man lika gärna kan köpa en burk Beckers och en roller!

Situationen är denna: huset är 200 år, och delvis mycket välbevarat med skurgolv, lister, dörrar etc. I några fall är dock detaljerna 1970-tal snarare än 1810-tal. I köket är det pärlspånt, 1910 eller så.

Nu kliar det i målarfingrarna och vi vill sätta igång - men börjar nu fundera över när det är motiverat med linoljefärg och när det är lika bra, eller bättre, med något modernt. Det som ska målas är följande (allt inomhus):

1. Kraftigt profilerade originalfoder, lister, dörrar etc. Här känns det som enda alternativet att skrapa bort nuvarande tjocka plastfärger och måla med linoljefärg. Det kommer att bli väldigt snyggt.

2. Vad gäller pärlspånten är det lite mer tveksamt, här antar jag att originalfärgen även den varit lite tjockare och blankare. Kanske det är lika bra att penselmåla med något modernt? Eller är linoljan bättre även här?

3. I några rum tänkte vi helt enkelt måla tapeterna, och då är det ju praktiskt med roller - finns det några argument emot?

4. Trappan passar inte alls in, nybyggd i klarlackad gulnad furu (ser ungefär ut som om den hör hemme i en gillestuga, om ni förstår). Den måste maskeras med färg, så den inte syns så mycket. Här gäller det alltså att hitta en färg som fäster på lacken och som håller för slitaget - återigen, är det någon vit med linoljefärg i ett sådant läge?

Att måla med linoljefärg där det finns någon poäng med det (exempel 1) är självklart för oss, men frågan är om det alltid är det bästa valet, oavsett underlag (jmfr exempel 3)?

Ser fram emot åsikter och argument!  ;D
 
Linoljefärg borde enligt mitt tycke bli snyggast i trappan eftersom den inte flagar bort utan slits på ett snyggt sätt. Vet inte om den fastnar på lack.
 
Mina 2 öre:

1. Linoljefärg precis som du är inne på.
2. Det beror väl snarast på vilken typ av färg det är målat med, vilket utseende man vill ha och hur mycket jobb man vill lägga ner på att skrapa och slipa. Det är ju rätt tidsödande att skrapa stora ytor pärlspånt. Men det blir snyggt med tunna lager linoljefärg på.
3. Vanlig modern väggfärg antar jag är smidigast.
4. Slipa ner lacken lite så att den får matt yta, tvätta och måla sedan med linoljefärg.

Vi har målat fd. klarlackad takpanel med linoljefärg och det funkar fint. I trappen har vi linoljefärg som är ådrad med lasyr utanpå, funkar bra det med, slits på ett snyggt sätt (inga flagor).

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.