Gammalt pärlsponttak i kök med synliga spikhål och borttagen takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt pärlsponttak i kök med synliga spikhål och borttagen takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag har ett gammalt fritidshus, har rivit bort gammal takpapp i köket o fått fram fin pärlspont med färg. Vill nu måla om taket o funderar på gysinges linoljefärg, är det värt att lägga ner eller ska jag ta någon annan färg ? Tips
 
  • Gammalt kökstak med synlig pärlspont innan ommålning, omgiven av målad vägg och retro kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker Gysinges linoljefärg är väldigt fin, jag har målat mest med Ottosons som jag gillar väldigt mycket så jag kan inte säga vilket märke som är bättre eller sämre. Men att måla taket med linoljefärg känns helt rätt!
 
A Asalea66 skrev:
[bild] [bild] Hej jag har ett gammalt fritidshus, har rivit bort gammal takpapp i köket o fått fram fin pärlspont med färg. Vill nu måla om taket o funderar på gysinges linoljefärg, är det värt att lägga ner eller ska jag ta någon annan färg ? Tips
Hej. Klart du ska måla med linoljefärg. Jag har kört in mig på Gysinges färg. Drygt som attan. Blir billigare än modern färg. Lång torktid, Måla tunt (ja du vet säkert). Frågan är vad du ska göra med kvistarna. Det kan/kommer bli genomslag. Är de inte allt för många kan du kvistlacka med schellack, men det blir omständigt om det är för mycket kvist. Jag brukar grunda med någon stoppgrund, men det är ju lite fusk eftersom det är "modernt". Själv använder jag en stopp grund från BIN. Två lager och det är nästan säker från genomslag (inga garantier).
 
Bara o kladda på shellack. De flesta stopgrund är väl plastbas, dvs du drar då en tjock platsfilm över hela taket. Gör inte det.
 
Funderar på kvistgenomslagen: Väldigt störande om det är ett väldigt ljust tak man vill ha, men så som de ser ut här så är det ju en grågrön färg och då gör ju genomslagen att det nästan ser laserat ut. Charmigt eller fult? En smaksak.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det är väl mest de gamla spikhålen som störs. Annars tycker jag taket är väldigt fint även med kvisthål. Jag har själv ett obehandlat grantak i mitt ganska nya hus och kvisprickarna stör mig inte alls.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag fixade spikhålen i vårt tak med spackel i en doseringsspruta för medicin till barn/smådjur från apoteket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.