Hej.

Ska till att måla staket och ska göra det med linoljefärg.
Har falurött hus och skulle vilja ha samma kulör på staketet. Finns det någon tillverkare som har denna färdigblandad (ottosons, gysinge, kulturhantverkarna etc.) eller måste man åka till färghandel som blandar?
 
Ottosson har en de kallar faluröd. Den har en sån där NCS kod också. Har dock ingen aning om hur lik den är.
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Varför inte måla med riktig faluröd?
Nu är jag en total novis, men om jag förstått det rätt så behöver man måla om slamfärg oftare. Jag har också tänkt impregnera träet med linolja, och då fäster inte slamfärg om jag förstått det rätt. Kan absolut ha fått allt om bakfoten.
 
Jo, så är det. Däremot går det utmärkt att måla staket med falu rödfärg, men man får måla om oftare...sen kritar den ju av sig rött, också.
 
H hjige skrev:
Nu är jag en total novis, men om jag förstått det rätt så behöver man måla om slamfärg oftare. Jag har också tänkt impregnera träet med linolja, och då fäster inte slamfärg om jag förstått det rätt. Kan absolut ha fått allt om bakfoten.
Hållbarheten mellan de olika låter jag vara osagt, det jag däremot vet är att underhållet är klart lättare med slam- än linoljefärg. Bara borsta av löst sittande färg och på med nytt. Torkar fort (till skillnad från linoljefärg) gör det också. Har du dessutom ett falurött hus kommer staketet passa bra ihop estetiskt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Föreslår rödtjära.

Har några staket som jag målade med slamfärg för ca 10 år sedan. Alla spjälor av mindre god kvalitet har börjat ruttna nertill.

Har börjat använda rödtjära till husens fasader för att de förhoppningsvis ska stå sig bättre.
Rödtjära som får solljus får en fantastiskt vacker matt röd yta, precis som slamfärg. I skugga blir den med tiden blankare och brunare, (allt eftersom antalet färglager/ommålningar växer).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.