Funkar det att måla med linoljefärg direkt på gipsskivor eller bör man grunda med typ tapetklister eller nåt?
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Jag tycker att du ska grunda med någonting, annars kommer skivorna att suga väldigt mycket. Och det är inte riktigt bra när det handlar om linoljefärg som ska strykas i tunna lager (pga att det inte är en torkande färg, den oxiderar). Så utspätt tapetklister eller primer eller något i den stilen kan vara en bra idé.
 
Testa på en liten bit, en lös bit. När färgen är för tjock eller underlaget suger för mycket, sugs lösningsmedlet in och färgen blir kvar som små pärlor eller bollar.

Vanligtvis grundar man genom att måla utspädda lager.

Jag höll på med linjolefärg förut men har lagt av. Av nån anledning har kvistar gått igenom på linoljefärg, men inte på vanlig, plus att det lättare blir skitigt eftersom det är mer struktur.
 
Pesco skrev:
Vanligtvis grundar man genom att måla utspädda lager.
Jo, fast i det här fallet med papp tycker jag inte att man ska grunda med utspädd linoljefärg. Mycket bättre med (utspätt) tapetklister eller primer i så fall. Och du pratar om lösningsmedel som sugs in, en bra linoljefärg har inget eller max 10 procent lösningsmedel. Men själva linoljan kan sugas in och man får på alldeles för mycket på en gång. Det är ju inte en torkande, utan oxiderande färg, så det måste alltid vara tunna lager.
 
jo, det kan ju vara en bra idé att testa. Anledningen till att köra linoljefärg är att jag vill ha samma nyans som jag har på en del snickerier, annars hade jag nog valt "vanlig" färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.