Hej,

Vi ska måla om fasaden på huset och sambon vill prompt köra med linoljefärg. Hennes argument är att det är miljövänligt, bra skydd, hållbart och andra bra argument för att linoljefärg är bättre än dagens "plastfärg".

Hennes "källor" är sociala medier, influensers (typ mandelmans och byggnadsvårdare) samt information från tillverkare av linoljefärgen, vilket gör mig skeptisk utan att egentligen veta. Jag tänker att utvecklingen har gått framåt och att dagens moderna färger som den stora majoriteten av professionella målare använder måste vara bättre än den gamla linoljefärgen. Min sambo frågade i en måleributik vad som tyckte om linoljefärg och fick ett spydigt svar att "vill man att det ska vara dubbelt så dyrt och ta dubbelt så lång tid så ska man köra linoljefärg"

Men när jag ändå själv börjar läsa på om dagens moderna linoljefärg av god kvalitet så tycks det vara så bra som mina sambo påstår. Det skyddar trät mycket bra, är mer miljövänligt, håller längre och är enklare att underhålla. Literpriset är dyrare, men då färgen är dryg så blir det ungefär densamma per kvm färdig yta. Det tar lite längre tid att måla och tar längre tid att torka, men i det långa loppet tar det mindre tid då det snarare handlar om underhåll än att måla om allt.

Men tycker att mycket av den informationen som finns kommer från tillverkare av linoljefärg eller evangelister i snickarskjortor som använder linolja till allt från matlagning till att måla fönster och fasader.
Eller de som är professionella målare som föredrar den enklare och smidigare plastfärgen och är skeptiska till linoljefärgen för att den förr var betydligt sämre.

Så till mina frågor:
Finns det några oberoende tester & forskning som jämför linoljefärg med "plastfärg".
Vad har ni själva för erfarenheter som har testat både linoljefärg och dagens "plastfärger"?

Är det bra eller bara nja?
 
  • Gilla
fredrök
  • Laddar…
Det finns inte bara linoljefärg och plastfärg. De nya fasadfärger är bra mycket bättre än "plastfärg". Läs på ordentligt.
Min lilla erfarenhet med linoljefärg är otrologa torktider. Jag skulle inte välja den igen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Har inte målat hela fasader, men ytterdörr och fönsterluckor och likande detaljer på timmerstugan.
Det finns nog ingen färg som verkligen förenar sig och tränger in i trät som linoljefärg. Helt underbar vätförmåga och öppettid när man jobbar.
Den har dock några nackdelar man ska beakta. Dels måste man måla flera mycket tunna skikt för att få en bra yta som inte krackelerar. Sen vill den "krita" sig efter några år, d v s bli matt i ytan.
Tveksam om jag skulle välja det till en hel fasad. Men då kan ni alltid måla över med någon modern hybrid oljeemulsion/akrylat sedan. Det är sämre att försöka göra tvärtom.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Claes Sörmland
I och med att det handlar om att måla om fasaden så menar jag att det som den är målad med nu avgör.

Är den målad med linoljeinnehållande färg så är ommålning med moderna akrylaträgerna en risk, det kan bli linoljeblåsor. Säkrast är då att fortsätta med linoljebaserad färg.

Är fasaden redan målad med akrylatfärg eller alkydfärg så är linoljefärg inte lämpligt, fortsätt så med akrylat eller alkyd, vad det nu är målat med.

Linoljefärg, har sina sidor precis som beskrivs i inlägget ovan. Och den tar längre tid att måla med jämfört med att planka på tjocka lager av modern färg.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Målar med modern Demidekk akrylat hemma. Gamla färgen är från 2007 resp 2014 och ser på stora hela väldigt bra ut. Läser/läst massor om båda sorterna då vi har ett soldattorp och jag har målat med linoljefärg själv. Endast lite fönster och torktiden är inte så rolig. Tar en evighet att torka så har man väldigt gott om tid så.

Kommer att måla med linoljefärg i torpet men aldrig i livet så stora ytor som en fasad.
 
Jag vill börja med att säga att jag gillar verkligen att måla med linoljefärg men det är inte alltid rätt val.

Om fasaden inte är målad med linoljefärg tidigare behöver ni skrapa bort befintlig färg för att fasaden ska kunna tillgodogöra sig de goda egenskaper linoljefärg har. Fäster gör det på de flesta underlag även om de är målade med annan färg men det blir bara färg då och då är det väl egentligen mest nackdelar med linoljefärgen med långa torktider etc.

Vi håller på att skrapa vår fasad för att återigen måla med linoljefärg. Huset har varit målat med linoljefärg sedan det byggdes men precis före försäljning målades det om med konventionell färg. Den håller på att spricka upp och släppa nu då det inte fungerade tillsammans med linoljefärgen under.

Men det är ett ganska drygt jobb. Inte svårt men det tar tid.

Så vad ni ska välja beror på vad huset är målat med sen tidigare och på vilken ambitionsnivå ni har.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jo, går inte att måla modern färg ovanpå linoljefärg. Det blir blåsor och dåligt. Linoljesåpa är helt grymt på att lösa upp det mesta. Brukar rengöra beslag i linoljesåpalösning. Bara att stoppa i dem så löses och ramlar gammal färg av i stora sjok.
 
nikasp nikasp skrev:
Jo, går inte att måla modern färg ovanpå linoljefärg. Det blir blåsor och dåligt....
Det behöver det inte bli. Väldigt mycket hänger på hur linoljefärgen är målad från allra första början och att skikten är tunna, biter fast i trät och hinner oxidera inom rimlig tid.
Sannolikt spelar kulören roll också. Mörka färger (som av någon anledning är moderna) hettar upp underlaget mycket mer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns inte bara linoljefärg och plastfärg. De nya fasadfärger är bra mycket bättre än "plastfärg". Läs på ordentligt.
Min lilla erfarenhet med linoljefärg är otrologa torktider. Jag skulle inte välja den igen.
Ordet "plastfärg" är något som oftast används av linoljeevangelister. Jag menar såklart dagens moderna fasadfärger. Är inne på ditt spår att dagens morerna färger har utvecklats och blivit bättre.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att det handlar om att måla om fasaden så menar jag att det som den är målad med nu avgör.

Är den målad med linoljeinnehållande färg så är ommålning med moderna akrylaträgerna en risk, det kan bli linoljeblåsor. Säkrast är då att fortsätta med linoljebaserad färg.

Är fasaden redan målad med akrylatfärg eller alkydfärg så är linoljefärg inte lämpligt, fortsätt så med akrylat eller alkyd, vad det nu är målat med.

Linoljefärg, har sina sidor precis som beskrivs i inlägget ovan. Och den tar längre tid att måla med jämfört med att planka på tjocka lager av modern färg.
Huset är ett egnahem hus från 40-talet och har original målats med linoljefärg. Därefter har det målats med akrylatfärg eller alkydfärg i flera omgångar. En sida har flagnat helt så där kommer vi behöva skrapa trärent. De andra sidorna så har det flagnat på några ställen så där skulle man nog kunna måla över, men ser en risk med att underlaget släpper till slut som det har gjort på en sida och funderar därför att skrapa rent hela huset.


Är det någon som vet om det finns oberoende tester att tillgå, som jämför linoljefärg med andra typer av färger?
 
Iom att linoljefärg är otroligt dryg och täckande så går det inte åt så mycket som om man målar med "vanlig" fasadfärg.
Har sett flera uträkningar som visar att det tom kan bli billigare.
Den är dessutom bättre för trät.

Men linoljefärg håller inte färgen lika bra, kritar osv så man får måla om oftare.
Att tänka på är också att man målar linoljefärg på hyvlatträ och inte på sågat virke som med annan färg. Panelvirket blir dyrare.
Men snyggare blir det verkligen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.