För en tid sedan diskuterade vi olika kvaliteer på linoljefärg och jag tyckte att Gysinges grön umbra var väldigt tungstruken. Nu har jag börjat måla huset igen, och till 3.5-4 l ljusgrå färg (har brutit den själv av vit och grön umbra som har stått i öppnade men återförslutna burkar och med gladpack på färgytan) har jag tillsatt 1 liter halvolja d^_^b och har bara fått SMÅ blåsor på fingrarna efter en dags målning. Och visst blir färgen dryg när den tål att spädas så mycket :D
 
ja, Gysinges gulockra är även den påväg mot tjära i konsistensen :)
 
Tillsättning av oljan är helt rätt :)
Olika pigment har olika " oljetal" dvs man kan blanda bara en vis mängd av pigment vid tillverkning av linoljefärg. Oljan kan bära visa pigment i stora mängder men visa kan tillsättas bara i små mängder.
Sen kan det vara för mycket fyllnadsmedel typ krita som omvandlar färg till spackel och ska det en mängd pigmentpulver till så kan det bli mer än oljan kan bära. Titanoxid ger bästa täckning men är dyrare är krita så har man kanske ökat andelen krita i vita färger , basfärger ?
För lite olja i färgen kan ge kritning som resultat. Tyvärr har jag inte sparat sidan med oljetal ........
gaia
 
Redigerat av moderator:
Använder Allbäcks linoljefärg som är lättstruken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.