Hej!
Jag håller på med min köksspis och har just fått en plåt som jag lagt som skydd framför spisen på golvet. Den är obehandlad och jag måste därför göra något åt ytan innan den börjar rosta. Har läst någonstans att man förr brände plåten med linolja. Hur fungerar detta? Ska det vara kokt eller rå linolja? Spelar det någon roll? Kan man göra en stor brasa i trägården och lägga i plåten som man först har strukit med linolja?

/Christer
 
Linoljebränna gör man genom att hetta upp metallen, sedan doppar man den i linoljan som då bränner fast i ytan. Fast det blir ju sotigt och dant så jag vet inte om det passar i det här fallet? Annars kan du faktiskt måla plåten med vanlig linoljefärg, vilket ska ge ett fullgott rostskydd inomhus. Det finns också en linoljebaserad rostskyddsfärg som WIBO tillverkar
 
Tack, konichiwa. Då blir det till att måla istället.
 
Linoljebränning innebär att man hettar upp föremålet (givetvis av järn) till ca 250-350 grader och sedan stryker TUNNT med linolja på detsamma, t ex med en trasa med linolja på.

För mkt olja och föremålet blir kletigt, och otrevligt att handskas med, och oljan skall definitivt inte strykas på FÖRE uppvärmning

På en golvplåt skulle jag inte testa oljebränning.
 
wagon skrev:
På en golvplåt skulle jag inte testa oljebränning.
Nej dessutom skulle den nog slå sig om man lägger den i en brasa.

Smidda beslag däremot har jag med gott resultat linoljebrännt i en "trädgårdsbrasa", eldade ett fång björkved på en bit korrugerad plåt, värmde sedan beslagen på glödbädden.

Var förresten stora beslag till golvbjälkar i ett kamelhus, bäst att rostskydda ordentligt då kamelpissets korrosiva egenskaper ej testats fullt ut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.