Jag planerar att sätta upp en bänkskåp i badrummet. Vi har stort badrum så det tilltänkta skåpet kommer inte att stå i direkt närhet till vatten. Men det är ju trots allt ett våtutrymme. Någon blöt handduk eller annat kommer det säkert att bli.
Till det här bänkskåpet har jag tänkt lägga en bänkskiva över från exempelvis IKEA. Dom har ett brett utbud men dom flesta tycks vara tillverkade som spånskivor. Översidan är vattensäkert laminat, men undersidan är möjligen lite sämre täckt.
Jag tänker att om jag stryker ett par omgångar med linolja/terpentin så borde det väl vara något motståndskraftigt mot väta, eller?
Hur fungerar en spånskiva med linolja? Sväller den? Löser oljan/terpentinet upp limmet?
Det står "spånskiva" i katalogbeskrivningen, men jag undrar om det inte borde stå MDF?
 
Bänkskivorna i laminat är i spån. Problemen kommer ofta i kanterna där laminaten är skarvad.
 
Kruxet är att även om översidan är "vattensäker", så tvivlar jag på att skarven mellan översida och kant är det. Det är där dessa skivor brukar ta in fukt, svälla, och bli skitfula. Köp en i solitt trä istället, en stavlimmad eller liknande. Finns snygga i bygghandeln som nog inte kostar många kronor mer, t.ex. i bok, björk eller ek och olja eller lacka dem. Det är mitt råd. Eller en i furu och måla den t.ex. vit.
 
Tack för svar!
Jag hade "glömt" att t.ex Clasisjön har skivor av stavlimmad ek. Dom har jag lyckats bra med i tidigare byggen. Det får bli sådant nu med.
 
Bra beslut tror jag ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.