Hej!

Jag avser behandla en helt ny obehandlad pergola. Det är otryckt virke.

Undrar om ni tycker det är en bra idé att använda sig av rå linolja endast eller om jag måste avsluta med ett lager av t ex kokt linolja. Vill helst inte måla med pigment.
 
surris
B Baoa skrev:
Hej!

Jag avser behandla en helt ny obehandlad pergola. Det är otryckt virke.

Undrar om ni tycker det är en bra idé att använda sig av rå linolja endast eller om jag måste avsluta med ett lager av t ex kokt linolja. Vill helst inte måla med pigment.
Det funkar men kan ta tid innan det torkar ordentligt. Går även att använda kokt linolja som du värmer till 80 grader och sedan stryker på, det suger in fort i trät och får en klibbfri yta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad är syftet med oljningen?
 
B Baoa skrev:
Hej!

Jag avser behandla en helt ny obehandlad pergola. Det är otryckt virke.

Undrar om ni tycker det är en bra idé att använda sig av rå linolja endast eller om jag måste avsluta med ett lager av t ex kokt linolja. Vill helst inte måla med pigment.
Rå linolja tränger in bättre men tar längre tid på sig att oxidera/torka...

Jag tycker det är bättre med rå linolja men det är min personliga preferens.

Risken med linolja är att det lätt fastnar diverse på ytan innan det torkat och det blir lite prickar/fläckar/mögel.

Det blir en visuell skada men träet mår bra.

Sedan över tid grånar träet så det "försvinner"... Det bevarar alltså inte ljust "nytt" träutseende då måste nog någon annan behandling till.

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är syftet med oljningen?
Syftet är att pergolan ska hålla
 
Claes Sörmland
Jag undrar om linolja hjälper träet att hålla längre i en så utsatt konstruktion. Man har ju i stort slutat att olja trätrall eftersom den blir så mörk, smutsig och tråkig.

I så fall kanske roslagsmahogny är bättre? Jag vet inte.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Rå linolja tränger in bättre men tar längre tid på sig att oxidera/torka...

Jag tycker det är bättre med rå linolja men det är min personliga preferens.

Risken med linolja är att det lätt fastnar diverse på ytan innan det torkat och det blir lite prickar/fläckar/mögel.

Det blir en visuell skada men träet mår bra.

Sedan över tid grånar träet så det "försvinner"... Det bevarar alltså inte ljust "nytt" träutseende då måste nog någon annan behandling till.

/ATW
Hej! Min tanke var att ta rå linolja och efteråt stryka med kokt för att slippa mögel på ytan
 
Visst funkar rå linolja som impregnering utomhus i utsatta miljöer. Det är ett beprövat sätt att behandla gamla allmogebåtar. Med tiden och efter årliga strykningar så blir det svart som om man använt tjära.

Jag skulle dock använt något med pigment i istället (linoljefärg). Det är hopplöst att försöka få trä att behålla sin gyllene kulör utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.